het korv i gryta

Jag fortsätter på temat korv. Det fick bli en snabb lunch idag för att det skulle hinnas med snögubbar, skottning och en halv fästning innan vi frös allt för mycket och gick in. Alltså kollade vi i kylen efter vad som fanns hemma och titta, där låg ett paket choritzo. Perfekt. Det fick bli en gryta med heta smaker som går fort att laga. Pastagrytan på spisen och så var det igång.
Om man vill så kan man förstärka grytan med tex kokta, avrunna kikärtor och lite paprika i bitar. Då behöver man inte pasta till.
Jag gillar att ha en klick gräddfil eller creme fraish som en sval topp till allt det heta, men det är jag ganska ensam om i familjen som gillar att svettas.

Het korv
ett paket choritzokorvar
1 förpackning krossad tomat, med chilismak för den som vågar
1 burk majs
1 gul lök
salt, peppar, socker, chilipulver, paprikapulver
(ev några dl kikärtor, se ovan och en paprika i valfri färg)

Skiva korven ganska tunnt och fräs den till fin färg. Hacka löken grovt. När korven har fin färg, lägg ner löken och avrunnen majs och fräs en stund så att löken börjar bli glansig. Något fett i pannan brukar inte behövas, korven är fet nog. Häll ner tomatkrosset (kikärtor och paprika) och puttra medan pastan blir klar. Smaka av med en nypa socker, salt, paprikapulver och chilipulver.
Servera.

slow food

Långsam mat har vi fått oss till livs två gånger idag. Dels genom att jag försöker mig på en tjälknöl, dvs fryst kött som tillagas läääääänge i låg temperatur i ugn för att sedan ligga i en kryddlag innan det skärs i tunna skivor och äts med en god gratäg. Återkommer till detta.
Dessutom så har vi idag prioriterat lek i snön framför matlagning och därmed åkt till kött-clownen för middag (familjens föga aptitliga, men ack så användbara namn på Mc Donalds) och idag var detta fast-foods mecka en illustration av förviring och kaos vilket ledde till lååååånga väntetider för att få mat. Så pass långa att vå bil hann bli helt insnöad innan vi hade ätit och kommit ut igen. Så kan det gå. Men vi hade kul i snön!
Tillbaka till knölen.
Jo, jag tyckte att det kunde vara lämpligt att tillaga denna rätt av en av de köttbitar jag fått stenfrusen från mina svärföräldrar. De köper då och då en lokal ko av en lika lokal bonde och lägger i frysen. Kossan, inte bonden. Dock utan att märka upp köttet vilket gör det hela något spännande. Man har således ingen aning om vilken tänkbar styckningsdetalj man har fått. Helt ärligt vet jag inte om de själva styckar dessutom eller om bonden sköter om detta. spelar ingen roll, men just i detta fallet så blev det spännande. Jag stoppade nämligen in det jag trodde var lokal fjällko, okänd del av nämnda djur, i ugnen. 10 timmar senare i rätt temperatur för rosa kött plockade jag ut min bit för att lägga i lagen och då luktade det .........skinka. Hmmmm. Nu kan man ju faktiskt göra tjälknöl även av skinka, men med andra kryddor än de jag använde. Helt ärligt blev jag så konfunderad att jag skar av en bit för att smaka, men kunde faktiskt inte avgöra om det är gris eller ko.Extra spännande eftersom jag inte hört att de köper gris. Och det var definitivt något som inte är köpt i affär... Om 5 timmar när den är klar i lagen så ska jag skära upp och prova ordentligt och då lär jag väl få veta om den grymtar eller råmar. Mycket spännande.
Återkommer med recept.

Fläskfile

Gårdagens påskmiddag blev god, men eftersom vi är sjuka (igen) så räckte orken precis lagom för ett kulinariskt experiment på köttet och inte mer... därför blev det en något märklig måltid som säkert är mycket godare med en pastasallad full med grönsaker, oliver och fetaost än med färdigköpt rösti och tomatsallad på trötta vintertomater och torkad basilika... men ibland får man fuska. Ärligt så tror jag att vi kommer att njuta av denna fläskfile fler gånger men med helt andra tillbehör! Den fick väl godkänt av familjen.
Så vi slöt oss till att man kan ju inte få allt. Barnen var glada i alla fall eftersom någon orkade ta sig ut och köpa påskgodis, fylla ägg och faktiskt gömma dem också. A woman got to do what a woman got to do... Och om man frågar dem så är de färdigköpta röstisen jättegoda. MYCKET godare än en nyttig pastasallad med en massa grönsaker....
image98

Fylld fläskfile, 4 personer
1 putsad fläskfile, ca 500 g
knappt 1 paket fetaost med mycket smak, en normal förpackning. Gillar man smaken av oliv, ta lite mindre ost, drygt halva paketet istället
ca 0,5 dl tapenade, gör själv eller köp färdig
peppar
parmaskinka, pancetta eller annan salt, torr skinka

Skär köttet till en rektangel (nu ska jag försöka förklara, ojoj) jag skär längs med filen fast inte i mitten utan vid en tredjedel ca och nästan igenom , men den ska hänga ihop. Sedan skär jag åt andra hållet , dvs in mot mitten av filen men fortfarande längs med, så att jag kan vika ut en platta av köttet. Låter detta grymt krångligt, skär då bara ett snitt ner i köttet och fyll glipan, men då behövs inte lika mycket fyllning.
Mosa ihop fetaosten med tapenaden och lite peppar. Salt behövs inte eftersom både osten och tapenaden är salt och skinkan du lindar i likaså.
Bred ut fyllningen på köttet och rulla ihop till en rulle och linda den med skinkan så att den håller ihop. Lägg med skarven neråt i en ugnsform och stek i ugn. Jag stekte min i 190 grader i ca 25 min och lät den vila 10 min under fole innan den skars upp, men tiden varierar beroende på hur tjockt köttet är och hur väl genomstekt du vill ha den. Jag föredrar om det är precis bara knappt klart för då är det som mörast och saftigast. Min mamma hade dött om inte hennes kött var helt genomstekt, gärna grått och torrrt, så det är ju en smaksak... är du osäker på tillagningstiden, använd en stektermometer.
Skär köttet i skivor på ca 1 cm med vass kniv och servera med valfritt tillbehör, tex sallad, eller ugnspotatis eller liknande beroende på orken denna dag....
PS: om man ändå har en massa tapenade så kan man ju alltid tjuvstarta middagen med liten apperitiff med något gott i glasen och ett bröd med lite tapenade på. Lyx i all sin enkelhet.

ibland blir det fel...

...som någon så observant såg så hade jag ju glömt mjölet i kladdkakan... ledsen för det och tacksam att någon såg och påtalade det för mig, annars hade det kunnat bli lite knepigt för att inte säga kladdigt för dem som provat att baka!!! Jag har korrigerat receptet nu med rätt mängd mjöl.
Här har vi precis bakat botten till herrgårdskakan på de äggen som vi blåste ut och nu har målat så fint! De ligger och väntar på att få tråd och en hedersplats att hänga! Och i år får vi vara utan lamm, det är slut i affärerna för oss som kommer på att man ska äta lamm allt för sent och en ful, dyr och utländs bagge vill jag inte ha. så i år blir det tjälknöl till middag på annandagen. Inte helt traditionsenligt men nog så gott. Och i kväll, påskafton, så ska vi äta fläskfile. Ett experiment som förmedlas om det lyckas. Jag provar lite nya grepp eftersom jag har snöat in på tapenade igen. 

Nåja, glad och GOD påsk och ta inte allt jag skriver för givet, det KAN bli fel också. *rodnar*

image97

herrgårdskaka

Okej, jag erkänner att detta mest börjar likna en bak-blogg än en mat-blogg, men jag är galen i att baka och just nu är det vad som är roligast så jag snöar in lite. Och jag fick en förfrågan om denna kaka, så här kommer den! En torr, lite mossig sockerkaka delas och fylls med en mjökig sås som liksom geggar ihop kakan så att det upplevs som fyllning med vaniljsmak. Otroligt gott och lyxigt, har man inte provat så ska man verkligen göra det för det är en höjdare, serveras gärna lätt pudrad med florsocker och poff så framstår man som värsta sockerbagaren ala pro! Nackdelen är att detta inte är något som man slänger ihop när man får gevalia-sällskap för den måste stå kallt över natten för att få till effekten! Men tro mig, det är värt att vänta på denna kaka!

Till kakan:
3 ägg
3 dl socker
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 dl vatten, hett

Smörj en springform, dvs rund form med löstagbar botten. Mjöla eller bröda formen. Värm ugenen till 200 grader.
Vispa ägg och socker ordentligt, gärna med maskin till ett vitt och pösigt skum. Blanda allt det torra och vänd försiktigt ned i äggsmeten. Rör ner det heta vattnet och slå smeten i formen direkt. Grädda i 30 min tills den är torr i mitten.
Låt kakan svalna under en handduk.
Dela den i två bottnar.

Fyllning (det ska inte bli annat än vätska, så vänta inte på att det ska tjockna!)
125 g margarin eller smör
1 dl mjölk
4 msk vaniljsocker
Koka upp mjölk och margarin/smör och koka 3-4 min. Ta av och låt svalna, rör då och då. När det har svalnat något så röres vaniljsockret ner. Skeda fyllningen över snittytorna på bottnarna och lägg ihop kakan. Täck med folie och ställ kallt i några timmar innan den serveras.
image99
Jättesuddig bild, jag vet, men när jag insåg hur suddiga fotona blev så var kakan slut... Man kan ändå få en uppfattning om hur det ser ut efter en natt i kyl, dvs en kärna av smörig, söt, vaniljsmak, nästan som en kräm, fast ändå inte.

Glad påsk!

Långfredagen som barn var en låååååång dag av total tystnad och tråkigheter. Mina föräldrar tog hyfsat allvarligt på det där med påsken. Till skillnad från mig som har två ungar framför barnkanalen så här på förmiddagen ;)Jag tänker inte ägna mig åt några djupdykningar i den eller de religiösa aspekterna kring påsken utan nöjjer mig glatt med de kulinariska...
Vi ska måla ägg idag och laga omelett eller något annat äggigt. Och så ska vi ha en påskig tårta, i år på barnens begäran så blir det en kladdkaka med marsipanägg och andra påskiga figurer på och massor av vispgrädde till och kanske en hallonsås för den som vill (dvs jag!) Hallon och choklad är ju så gott ihop.
Sedan ska vi ut i snön för att handla godis till äggen som ska gömmas i snön i morgon. Fullspäckad dag med andra ord. Och midagen, tja den har vi inte bestämt ännu. Lammet, det äter vi på måndag så det återkommer jag med!
Glad påsk!

Kladdkaka

2 stora ägg
3 dl socker
2 tsk vaniljsocker
4 msk kakao
1 krm salt
1,5 dl vetemjöl
1 dl flytande margarin (eller drygt 100 g smält, svalt)

Vispa ägg och socker ordentligt tills det är vitt och pösigt, gärna med maskin.
Blanda allt det torra väl och rör ner det i äggsmeten tillsammans med margarinet. Rör försiktigt, det ska bara precis blandas, inte mer!
Häll smeten i en smord springform, dvs rund form med löstagbar kant och grädda i 175 grader i prick 30 min. Ta ut, låt svalna och gärna kallna innna den äts.
Vispad grädde, påskfigurer och en sås på hallon som körs i mixer ihop mer den liten skvätt vatten, och florsocker till en lagom sås. Smaka dig fram till hur du vill ha den, jag vill att min ska vara syrlig och tar bara lite florsocker tex.
Frossa!!!

knasig korvgryta

Jag fick en efterlysning på mer "allt-i-ett-mat", dvs en gryta med allt i. Minimalt med disk och gärna snabblagat.

Har klurat en del på det där och plötsligt fick jag ett smakminne! Mammas knasiga korvgryta!!! Den ser faktiskt inte så himla kul ut, det måste jag säga med en gång, men gud så jag älskade den där röran när jag var liten!!! Och gör faktiskt fortfarande när jag tänker efter. Och mina barn älskade den när de var små. Maken tycker dock att mat inte ska se ut på det där sättet och äter inte. Vilket gör att vi inte har lagat den på ett tag. Men faktiskt så är det en bra vardagsrätt som jag ska återuppliva här. Om inte annat så som variation på falukorven eftersom det ändå äts en del av den i huset (varför gillar barn falukorv???)
Kuriosa, vi har till och med den här korvgrytan på smalfilm, Super-8, från när jag skulle lära mig att äta själv med sked och har bitar av korv över hela mig och gröna ärtor i handen för de var så lätta att plocka upp. SÅ länge har jag ätit den här rätten *L* och tro mig, grytan matchade nästan tapeterna med morots- och konserverade ärtor-färgen...

falukorv (jag tar en halv ring ungefär)
4-5 potatisar, inte allt för stora
1-2 morötter
1 gul lök
1 dl gröna ärtor (eller mer om ni gillar ärtor) helst frysta, töade
1 tärning köttbuljong
4 dl vatten (ev mer om du vill)
ev mer salt och peppar

Skär korven i tärningar. Skala potatis och morot och skär i tärningar, morötterna i något mindre bitar än potatisen för att den ska hinna bli klar för det är inte så gott om all potatis är mosig. Jag brukar inte vara känd för att ha gjort små, fina jämna bitar direkt, det enda som är viktigt är att man gör ungefär jämnsora bitar så att de blir klara samtidigt och att det är lagom munsbitar så att man slipper sitta och skära innan man äter den här grytan.
Hacka löken.
Fräs korv och lök en liten stund. Häll ner potatis och morot och tillsätt vattnet och buljongtärningen. Koka upp och låt puttra tills potatisen är mjuk. Vill du ha mer vätska så tillsätt det så att du tycker att det ser lagom ut. Tillsätt ärtorna när potatisen är nästan klar, smaka av, det brukar vara salt nog av korv och buljong, men det kan bero på mängden vatten. peppra lite och servera med en knäckemacka till.
rena rama 70-talet!!! Min mamma lagade dessutom detta på konserverade morötter och ärtor, till och med färgerna blev 70-tal då!!!


fattiga riddare

När jag var i undre tonåren brukade jag hänga med en speciell kompis hem. Hon fick nämligen stöka i sitt kök bäst hon ville, vilken lycka! Min mamma fik ett fit om jag ens bredde en macka mellan måltider, det SMULADE. *S* Nåja, A och jag exprimenterade, stökade, röjde och när vi inte orkade vara mer kreativa så lagade vi fattiga riddare när vi var sugna på något gott. För det är så gott och enkelt.
De flesta äter sina med socker och kanel, några med sylt och jag, som den totalt amerikaniserade typ jag är, med mörk sirap och stekt bacon. Det är en sådan fantastisk höjdare, den mörka sirapen är nästan lite söt/salt och kraftig och så ihop med knaprigt, salt och lite fett bacon, det är en sådan höjdare att man kan bli lycklig för mindre!!!
Oavsett hur man föredrar sina riddare så är de goda som matigt mellanmål eller efterrätt efter en soppa. Föresten är det ruggigt gott med stekta äpplen med lite sirap och kanel på som tillbehör också!

Jag gör 8 st i en omgång på 8 skivor vitt bröd, vi kör oftast på någon billig formfranska som finns i frysen.
2 ägg
knappt 1 dl mjölk
1 krm salt
margarin

vispa ihop ägg och mjölk och salt. Doppa brödet i smeten, några vill bara ha dem doppade, andra genomdränkta, det är en smaksak, och stek dem gyllene i margarin i en stekpanna. Om du dränker brödet så tar det längre tid för den att bli klar, den kan lätt bli degig i mitten, men det kanske är det du gillar och då ska jag inte lägga mig i ;)

kladdmuffins

Lagom seeega kanter och mosiga i mitten, då är dessa muffins perfekta! Men jag ska informera hugade bakare om att jag har misslyckats förr med dessa, och då blev de torra istället för kladdiga. Viktigt att hålla tiden och ugnsvärmen och inte få panik över att de nästan dallrar i mitten, för när man får till det så är de hur goda som helst. Så illa att jag och sonen åt för många när vi bara skulle provsmaka härom dagen... *rodnar*
Om man vill så kanman servera dem som en liten dessert till kafet, pudrade med lite florsocker, med färska bär och en klick grädde. Rena lyxen!!!
Smeten blir nästan lite degaktig, dvs ganska fast och jag rekommenderar aluminiumformar eller att man bakar i en muffinspanna med pappformar i. En rejäl msk smet i varje form så blir det bra!
Och tyvärr har jag ingen bild idag för alla våra muffins är slut...

ca 14 st

125 g margarin
2 stora ägg
2,5 dl socker
2 tsk vaniljsocker
1 krm salt
4 rågade msk kakao
2 dl vetemjöl
0,5 tsk bakpulver

smält margarinet och ställ att svalna
sätt ugnen på 200 grader vanlig ugn, 175 grader i varmluftsugn.
Vispa ägg och socker länge, det ska bli riktigt vitt och pösigt. Jag kör med maskin för man ska inte slarva med fluffet!
Blanda alla torra ingredientser i en bunke och vänd ner dem i äggsmeten tillsammas med det smälta svala margarinet. Rör ihop allt sammans, men rör så lite som möjligt, det ska bara precis bli blandat.
Klicka ut i formarna.
Grädda mitt i ugnen i 10, max 12 minuter. mitten ska vara smetig men kanten måste ha blivit lite fast.
Låt svalna helt innan du äter den första, annars finns risk för massa kladd och brännskador på läppen. tro mig!
Fantastiska med en kaffe latte!

såsfabriken

Igår orkade vi inte laga mer avancerad mat än ugnsstekt kyckling med ris. Inget upphetsande alls, lite grillkrydda på kycklingen och in i ugnen. Lite sallad till mig och så jasminris på barnens begäran. Till skulle jag göra en kall sås, men alla ville ha olika så det fick bli en såsfabrik. Allt som kan tänkas vara bra smak på en sås åkte fram på bänken, tre skålar och så fick var och en röra ihop sin alldeles egna sås. Kladdigt, många provsmak, lite finss men ett bra slutresultat! Vi provsmakade varandras och det var också kul och middagen blev både roligare och slank ner i en väldig fart!
Några tips på olika smaker:
basen hos oss var creme fraish men gräddfil eller yoghurt är också gott
- ketchup
-sweet chilisås
-majonäs
-citronmajonäs
-senap
-hackad lök
-citrusfrukter, saft och skal
-salsa
-citronpeppar
-grillkrydda
-örtkryddor
-vitlök
-curry

Plocka fram det ni gillar och låt alla prova. Ge ungarna ganska små klickar bas-sås i sina skålar så att de kan "misslyckas", blir det för starkt så kan man hälla i mer bassås elelr i värsta fall börja om. Blir såsen god så kan man till och med doppa grönsakerna i såsen som dipp och äta ännu mer till middagen ;)

Laxgryta

Det är inte så ofta som vi äter lax, mest för att jag är den enda som verkligen uppskattar denna fisk. Men idag så tyckte jag att det var min tur att bestämma så idag blev det laxgryta med tomat, vitlök och timjan. Till så hade vi ett gott potatismos på mandelpotatis som fick smak av lite vitlök. Himla trevligt om jag får säga det själv, men vissa i familjen hade andra åsikter. Men man kan ju inte tillfredställa alla alltid...
Jag var extremt lat idag så det fick bli färdigskalade räkor och lax som var fryst i behändiga tärningar. Man kan och får fuska om det sparar tid. Hellre köpa genvägar när det gäller vissa råvaror än en färdig gratäng från Fundus enligt min filosofi. Om man har en bra fiskhandlare i närheten och föredrar färsk fisk så är det ju vansinnigt mycket bättre, färsk fisk kokar klart fortare än fryst också, så det kan vara en genväg i sig. Här ösregnade det idag så en tur till fiskbilen var föga lockande...
Om man inte vill ha mos till så kan man äta denna gryta med ett gott bröd till istället, varför inte ett vitlöksbröd? Eller så kan man ta något tillbehör man själv gillar. Jag är såld på potatismos just nu, men det ska vara på mjölig potatis, det blir bäst.
316172-96
Min snygga lunchlåda på det som blev kvar. Inte helt fel att öppna locket på den dagen efter?

Gryta
ca 300 g lax i grytbitsstorlek
ca 150-200 g skalade räkor
2 gula lökar eller som jag, 3 stora bananscharlotten
1-2 klyftor vitlök
2 msk socker
olivolja
1 tetra passerade tomater
1 burk creme fraisch
timjan
citronpeppar
1 tärning fiskbuljong
ev salt

Hacka elelr skiva löken, det är en smaksak, och fräs i olivoljan. När den börjar bli mjuk men inte har tagit färg, tilsätts sockret och det får fräsa lite till. Häll ner hela eller nästan hela paketet med passerad tomat, tillsätt fiskbuljongen och citronpepparn och låt det koka en stund. Akta för tomat kan skvätta otrevligt, ett lock på glänt kan vara bra. Puttra ca 5-8 min, tillsätt sedan creme fraishen och timjanen. jag plockar fram ur fysen, torkad går bra och färsk är jättegott. Puttra ihop några minuter till och lägg sedan ner laxen. Låt den bara sjuda klar i såsen annars så går den lätt sönder. Smaka av och lägg sist ner räkorna och låt dem bli varma. Servera med det du är sugen på till. Gärna toppad med lite extra timjan.

Lövbiff med fyllning - igen

I lördags så visste vi inte vad vi var sugna på. Jobbigt. Det enda familjen var överrens om var att det som var planerat inte direkt fick någon att jubla. MEN man ska inte vara grinig utan öppen för nya förslag. Lite smidighet och flexibilitet skadar inte, så nya tag. Hmmmm problemet var bara att detta uppstod lagom sent precis lagom sent för att inte hinna till en affär eller inte VILJA åka till ICA en lördag... djupdykning i frysen och kylen.
Lövbiff, tinar ganska snabbt eftersom jag fryser dem platta och inte i så tjocka högar. Vad ska man ha till? Rårakor är lagom lördagslyxigt. Alltså, skala och riva ett gäng potatis, i vår familj 2 var, krama ur rivet lite och så värma upp en panna rejält och steka dem frasiga. Håll dem varma i ugen medan lövbiffen steks för det går på ett kick.
Efter en tur i kylen så fick biffen fyllning av
ca 3 msk majonäs
1 hackad bananscharlotenlök, fint hackad
2 tsk kapris
1 tsk dijonsenap
Detta geggade jag ihop och klickade på ena halvan av biffen och så viker man över den andra så att man får en snygg liten dubblebiff. Salt och peppar på och ner i stekpannan. INTE steka för länge, hög värme och färg på varje sida och sedan pang till bordet med rårakorna till. En riktigt lyxig middag trots allt. Och snabbt går det!

lunchlåda

Idag är det söndag och ungarna ville ha pankakor. Efter viss eftertanke så gav jag efter för detta önskemål och vispade ihop en rejäl sats smet. Sedan beväpnade jag mig med två stekpannor i lagom storlek och gräddade på som en stolle i köket. En rejäl hög blev det och det åts en massa pankakor. MEN det blev också, precis som jag tänkt ut, ganska många kvar. Alltså svängde jag ihop en stuvning på kvällen som fick kallna innan den snyggt och prydlig packades in i små pankakspaket. Perfekt i lunchlådan, framför allt om man är lagom förtjust i uppvärmda ting. Tre rejäla uncher fick jag som jag kan frossa i under veckan. Är man lite extra duktig så fixar man en god sallad och tar med i en egen burk vid sidan om och får på så sätt en ännu bättre lunch. Så duktig kanske jag är ibland, inte idag dock (erkänns rodnande)
Vad kan man ha som fyllning i dessa paket? Som så klart också kan rullas till mer traditionella crepes.
Jag gjorde en vanlig grundstuvning i vilken jag rörde ner 1/2 fint hackad scharlottenlök, 8 finskurna crabsticks och en hel massa färsk, hackad dill.
Annars fungerar räkor, svamp elelr skinka bra som stuvningar.
En annan variant är keso smaksatt med vad man gillar, tex soltorkad tomat och hackade oliver.
jag gillar ost på mina, så det river jag över innan locket går på, men det är en smaksak. Min man gillar inte micrad ost så han avstår. Och som sagt, jag viker fyrkantiga paket, men det är mest för att jag gillar att ha i mycket fyllning som inte kan rinna ut i ändarna.
Så ett litet lunchtips så här en söndag. Hoppas att det har varit en trevlig helg.

Livlina - igen

Okej, jag erkänner att vi kanske överkonsumerar fiskpinnar i vårt hushåll, men så är livet ibland. Jag vill ju trots allt att trollungarna ska äta och om nu de oranga bitarna av fisk får dem att i alla fall få i sig en och annan droppe av "göra-dem-smartare-olja" så får det väl vara så. Vi ska fasa in annan fisk igen när aptitien har återvänt, men än så länge så kör vi på pinnar. Och när man kommer hem sent och fisken man faktiskt kom ihåg att ta fram ur frysen fortfarande är stenfrusen så får det bli devisen "nöden har ingen lag". MEN man kan ju försöka att variera sig en aning... Så idag fick våra oranga fiskbitar sällskap av en vitlökssås med sting och en hög ugnsbakade rotfrukter med massor av smak. OCH jag hann med att umgås lite med ungarna istället för att stå i köket och laga avancerad fiskrätt som de ändå inte tänkte äta. Win-win i min bok.
I ugnen fick potatisen sällskap av både palsternacka, morot, lök i klyftor och minimajs (bara för att vi är galna i stekt minimajs!) om man vill så är det gott med lite rosmarin och några klyftor vitlök också ihop med olivolja, lite flingsalt och så 200 grader en stund. Här tar det runt 30 min för att få den färgen vi gillar. Och här bryr vi oss inte om akrylamider, det ska va fäääärg på sakerna. (jisses, snart blir jag väl anmäld för barnmisshandel för at jag ger mina barn så konstig mat...) Medan rotfrukterna står i ugen och blir mjuka, gyllene och söt-sega så rörde vi snabbt ihop en kall sås på creme fraish, massor av vitlök, majonäs, salt och vitpeppar och en näve timjan ur frysen. Den fick stå till sig medan maten blev klar och då var den så där lagom kall och full av sting och smak. så det blev till slut en god middag trots allt.
Föresten, om jag köper en kruka färska örter eller odlar själv när jag orkar och har plats, så passar jag på att frysa i påsar. Det är lätt att krossa frysta örter till perfekt sås/kryddsorlek och sedan bara ösa ner önskad mängd. Pinnar och annat hamnar för sig och blir lätt att plocka bort också. Jag fyller min påse med luft när jag fryser in, så att det ser ut som en ballong med grönt i för att sedan när jag krossat dem (vilket är larvigt roligt) lättare kunna få ut den mängd jag vill. Annars är risken att man får en enda grön klump som är svårare att handtera.

Morotsmuffins

Här är morotsmuffins, saftiga och goda. Jag gillar nötter i mina, men det går ju bra att vara utan dem. Just nu är jag insnöad på paranötter, milda, feta med lagom tugg. Men valnötter eller hasselnöt går också bra.
Vi gör våra utan glasyr eftersom det blir ganska många så de åker in i frysen för att fungera som efterätt efter en vardagssoppa då och då, men vill man så kan man ju så klart glasera dem med en syrlig creem cheeseglasyr. Här finns det flera olika recept, jag vill ha mer ost än matfett och lite syra från citron för att det inte ska bli för sött, men det är en smaksak, använd den glasyr du själv gillar. Men det är inte jättebra att frysa dem glaserade. Det går, men då ska man helst styckfrysa dem och sedan packa dem med smörpapper mellan för att inte få en enda stor klump av muffins och glasyr som är omöjlig att få i sär.
Den här smeten kan även gräddas i en fyrkantig form och skäras i rutor om man föredrar det. Beräkna gräddningstiden utifrån hur vid (dvs hur platta rutor) du har. Det kan variera ganska mycket så prova dig fram. Jag vill ha mina ganska höga om jag gör det så min form är ca 28x35 cm, det är lagom för mi, men som sagt, smaken är som baken....
316172-95
Såhär kan det gå om man snålar och bara tar en pappform och ändå fyller dem för högt... inte så snygga, men ack så goda!

2, 5 dl neutral olja, dvs INTE olivolja, det blir helt fel här.
3,5 dl socker
4 rågade dl fint rivna morötter
3 ägg
4 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat
0,5 tsk salt
2 tsk kanel
ev 0,5 tsk kardemumma, smaksak
om man vill knappt 1 dl grovt hackade nötter

Vispa ägg, olja och socker ordentligt så att det blir en vit och fluffig smet. Blanda ner moroten. Blanda alla de torra sakerna i en skål och rör ner i äggsmeten. Häll ner nötterna. Rör så lite som möjligt, bevara luftigheten om du kan.
Klicka ut smeten i dubbla pappersformar eller i en smord och bröad form. Jag fyller upp mina muffinsformar lite och det blir ca 25-30 st beroende på formens storlek. Grädda i 200 grader ca 15 min eller tills smeten inte fastnar på stickan när du provar den i mitten. Låt svalna på galler under duk.


glasyr
200 g philadelphiaost
150 g smält avsvalnat margarin
3 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
skal och saft av 1 citron, bara det gula!
Vispa ihop glasyren i en bunke med elvisp till en luftig smet. Bred eller klicka på kakorna.

Lat mat en lördag

Jag ska erkänna att jag verkligen under alla sjukdomar i familjen tappat sugen för att laga mat. När ungarna dessutom svälter sig för att de inte vill äta när febern är för hög så har middag reducerats till att producera sådant som jag vet att de verkligen gillar och i alla fall petar i sig något av. Rätt eller fel, men så har det fått bli. I helgen så började vi alla att må något bättre och det gjorde att aptiten så sakterliga började att återvända och med den lusten att laga mat. Lusten var dock större än orken, feber tär på en gammal kvinna (skratt) så helt vid god vigär kan jag inte påstå att jag är. MAT ville jag i alla fall ha! Sagt och gjort, vi begick det fatala misstaget av att åka till ICA för att handla och köpa "det vi blev sugna på". Det resulterade i vilket fall som helst i en snabbgjord och god pastarätt. Färsk pasta är topen när man vill vara lite extra lyxig men vill ha turbomat. Men ärligt, helt vanlig alminnerlig pasta går också alldeles utmärkt. Eller, varför inte skojja till det och äta pastafigurer i form av Nalle Phu? Eller inte...

Pastasås med det vi gilar (därmed inte sagt att du gillar det...)
ca 400 g lövbiff
15 skogschampinjoner
2 bananscharlottenlökar
1 klyfta vitlök
1-2 rågade tsk dijonsenap
2,5 dl grädde
salt och peppar
150 g gorgonzola
ev redning
Om du har färsk pasta, koka upp vatten, men lägg inte i pastan förrän såsen är klar.
Strimla köttet i ätvänliga bitar, det är inte kul att få en halv bison på gaffeln när man käkar pasta till. Eelr någonsin faktiskt. Dela svampen i bitar och finhacka löken och vitlöken. Fräs lök, vitlök och svamp. När svampen vätskat sig och sedan torkat till igen så är det dags att ta upp hela härligheten. Mer fett i pannan och hög värme, och bryn köttet till fin färg.
Tillbaka i pannan med svampen och så på med grädde och senap. Koka upp och rör om. Smaka av, red om det är för blaskigt för din smak och skär osten i bitar. Smält ner osten i såsen och smaka av igen. Koka pastan och när dne är klar, rör ner såsen i pastan och lägg upp i en stor skål och servera ihop med en sallad så var den middagen klar.

RSS 2.0