vit (?!) spenatsoppa

Mina barn brukar inte gilla spenatsoppa, eller som de själva uttrycker det, vi gillar soppan, men inte det gröna som är i. Nu är det så att jag själv verkligen gillar spenat och därför så lagar jag gärna mat med spenat ändå, elak som jag är. idag stod det åter soppa på menyn, men det fick bli en annan variant och tro det eller ej, det gick ner idag, grönt och allt. Men, som barnen själva sa, den här soppan var ju inte grön, den var ju vit! fast med lite grönt i. Och så ett ägg på toppen så kan ju inget gå fel i en ägg-älskande familj.

1 påse bladspenat, färsk vi tog en påse, man kan lätt ta mer för det krymper larvigt mycket
4 salladslökar
1-3 klyftor vitlök
8 dl vatten
1,5 tärning hönsbuljong
2 dl grädde
2 msk idealmjöl
några nävar frysta räkor
1 kokt ägg per person
salt, peppar, muskotnöt

Skala och finhavka vitlöken. Skölj och skiva salladslöken, ta med så mycket som det går av det gröna. Skölj och hacka spenaten grovt.
Fräs löken och spenaten i olivolja tills vitlöken börjar mjukna. Vrid över svartpeppar och späd med vatten + buljongtärningar.
Låt koka ca 8 min.
Rör ut mjölet i grädden och häll ner redningen i soppan. Låt koka upp och sjud ca 5 min. Smaka av soppan med ev mer salt, peppar och lite, lite muskotnöt. Häll ner räkorna, jag tar dem direkt ur frysen om de inte är för isiga för då kan det bli vattnigt. Koka inte soppan efter att räkorna har åkt ner, men värm tills räkona är genomvarma. Servera soppan med ett kokt, halverat ägg i varje talrik. Eller gör som vi, mer ociviliserade, hacka äggen och strössla dem över soppan så det går lättare att äta!

RSS 2.0