Tidsbrist

Här råder just nu en extrem tidsbrist och jag har därför försökt att planera mat som går att förbereda lite eler att laga i etapper. Som tex tacos på lördagen och så på måndagen en pastagratäng med resterna. Då är ganska mycket redan klart. Vi lagade pizza och då gjorde jag degen efter Jamie Olivers recept på fantastiskt bröd, vilket gav två plåtar med pizza och ett rejält bröd som vi åt till en soppa dagen efter. Sådant känns bra. Om ugnen ändå är i gång och man ändå gjort en deg så kan man ju lika gärna baka ett bröd medan man äter, eller hur? Och det är ett gott bröd. Vå rstade av det till frukost på söndagen och gjorde vitlöksbröd på kvällen. Och soppan var en mixad potatis och selelrisoppa med knaprig bacon och då kan man ju steka två paket på en gång och spara hälften och sedn göra en risotto som man toppar med bacon dagen efter. En ny sorts seriematlagning typ. jag gillar att tänak på det sättet för då slipper jag stinka bacon och slipepr ännu ett moment nästa tillfälle. Och jag tänker att man kanske sparar lite el också, förutom bara tiden. Fast man ska nog inte gå till överdrift, men om inte annat så kan man ju få känna sig lite duktig.
Idag bakar vi semlor. Att köpa färdigt kostar för vår familj om fyra personer 70 kronor. Gissa hur många man kan baka själv för det priset?! Jag okar inte ens räkna ut det, men många blir det! så idag ska vi lyxa med semla till efterrätt efter en billig fransk bondsoppa med buljong, lök, morot, bacon och spagetti. Väldigt billigt och alla gillar. Och så en semla på toppen så firar vi sportlov.
ha det gott

Ps här är brödet:
Jamie Olivers goda bröd:

50 g jäst
1 msk honung
6,5 dl ljummet vatten
2 msk olivolja (är mitt tillskott, jag tycker att det blir godare, men kan uteslutas)
ca 1 kg mjöl
1 msk salt

lös jästen i vattnet. Tillsätt honung och salt och oljan. Häll i en del av mjölet, men spara lite, det ska bli en smidig deg men inte hård. Arbeta ordentligt så att den blir sådär smidig och släpper bunken. Jag brukar använda mellan 10-12 dj möj, ett kilo är ca 15, men det varierar beroende på mjölet och hur väl man arbetar etc. Börja med 10 och prova dig fram.
Låt degen jäsa ca 40 min. ta deg och baka ut till pizzabottnar om det är en målsättning, annars baka du ut det som bröd, en stor limpa eller ett runt bröd eller vad du vill. Låt jäsa på plåt under duk i minst 30 min. När man petar i sidan på brödet och gropen genast försvinner är det färdigjäst.
Baka pizzan direkt, den behöver inte jäsa efter att du lagt på fyllningen du gillar och den ska bakas i 250 grader. När den är klar så kan du sätta in bödet. Skåra gärna ytan lite med en vass kniv och skvätt lite vatten på. Sätt in i samma värme som pizzan men sänk med en gång till 175 grader och grädda ditt bröd till vacker färg och tills det låter ihåligt när du vänder det upp och ner och knackar i botten. låt svalna under duk om du vill ha mjuk skorpa och utan om du gillar den mer knaprig.

Fisk i ugnen

Om jag får välja så väljer jag utan tvekan ugnen att laga mat i. Jag gillar att kunna stoppa in saker och hinna göra annat medan det tillagas. Och medan vi ändå är inne på rester så bestämde jag mig för att rensa i frysen och kylen lite. Vi hade fisk på matsedeln, det vill jag att vi äter minst en gång i veckan. Och nu är jag sååååå trött på fiskpinnar. Men vi hade annat skumt hemma. Fisken var inköpt, styckfrysta seifilleer, vi hade lime, creme fraish och en halv påse grön sparris som jag köpt billigt. Jag älskar grön sparris. Så jag la den frysta fisken i en smord ugnsform, pressade över en lime och saltade och pepprade lite och lade folie över. In i ugnen i 10 min på 175 grader. ut igen och på med sparrisen och så rörde jag ihop creme fraish, en burk, med en rejäl klick wasabi (vanlig pepparrot går nog precis lika bra) och så ner med lite hackad purjolök och salt och peppar. Jag hade en fånigt liten mängd räkor kvar i en påse och de åkte också ner i smeten. Bre ut över fisken och så in i ugnen igen. laga tills fisken är klar, det beror lite på tjockleken på fisken. Till åt vi potatismos. En hit även hos dem som inte är så glada för fisk, wasabi/pepparrot dödar ganska mycket fisksmak!

Lågkonjunktur

Plötsligt svämmar media över av larm om hur illa ställt det är i vårt avlånga land. Och jag kan märka det på matpriserna. Vi skulle köpa äpplen i lördags och plötsligt kostade påsen med fyra ganska stora röda äpplen 47 kronor. Allvarligt talat??? Det blev inga sådan äpplen, det blev istället en fruktsallad med en banan, några billiga äpplen, en apelsin, ett päron och en låda vindruvor för 45 kronor i stället. Lite lyxigt, men gott och mitt samvete skär hellre massor av olika frukter till en sallad än skickar med äpplen för mer än 10 kr styck till skolan med barnen där de äter en tredjedel coh slänger resten.
På tal om att slänga mat, vi är notoriskt dåliga på att ta vara på rester. Om det blir mycket över så gör vi lunchlådor men vad gör man när det blir larvigt lite kvar? Den där skvätten som är för mycket att kasta men för lite till en måltid elelr när det fattas andra tillbehör? Vi gillar tacos och ofta blir det färs över, den där klimpen som inte blir en ny måltid men som man ogillar att kasta och som således åker ner i en burk och blir kvar en vecka i kylen innan man kastar den. DÅLIG matekonomi. Alltså exprimenterade jag lite. Det blev en pastagratäng med tacosmak! Massor av fullkorn i och med fullkornspasta, ostkanten som var kvar och lätt tråkig åkte ner i ostsåsen och så lite bönor för att dryga ut poteinet.

Vi använde rester av tacokryddad köttfärs, jag tror att det var ca 150 gram kvar, inga mänder alltså. I det rörde jag ner en burk kidneybönor, en burk maskorn och så drygt en dl salsa. En bit röd paprika skar vi ner och lite salladslök. Men det är ganska valfritt. Hade vi haft morot hemma kunde jag ha rivit ner det i röran också.
Bottnade en ugnsform med detta och kokade fullkornspasta. Den blandades med en ostsås, tex en vit bechamel som man använder till lasagen med riven ost. Jag blandade pastan med såsen och lade ovandpå i formen. in i ugnen och se till att allt blir varm och får en fin färg och bubblar lite. Allt är ju redan färdiglagat så det krävs inte så lång stund. Om man är petig så ska man inte koka pasten helt mjuk, lite al dente är bra för den fortsätter ju att tillagas i ugnen. En sallad till coh så var det slut på massa fåniga rester.
Bra ekonomi i en lågkonjunktur!

RSS 2.0