Kyckling i sällskap

Nöden är uppfinningarnas moder säger de som vet. Allt jag vet är att jag har två lägen, katastrof eller hit i köket när jag ska vara kreativ. Och med sjuka barn hemma så måste man vara lite fantasifull för at inte enbart göda de små på studentmat, dvs kaffe, nudlar och makaroner med ketchup.*S* Nej så illa är det inte, men vissa dagar så är man inte sugen på att stå i köket flera tillfällen om dagen och vara duktig och laga näringsriktig mat som barnen och helst även man själv gillar. Då vill man bara sitta i soffan med chokladkaffe och en "allt om mat" och titta på alla andra när de är duktiga och då är det ruskigt lockande att koka snabbnudlar till barnen och själv leva på latte.
Nåja, ur denna trista gråa onsdag så fick det bli en kylskåpsrensning och faktiskt var jag smart nog att skriva upp allt jag la ner i grytan. Klokt val för det blev faktiskt väldigt gott!
Ur frysen kom det lite kyckling, jag brukar köpa färsk kyckling när det är billigt och frysa in, jag gillar inte den där gummiaktiga sk marinerade hemska sakerna. Och dessutom så älskar jag lårfile, godare och lite mer smak tycker jag.
316172-87

Så till jasminris och lite sallad åt vi en gryta på:
ca 400 g kyckling
1-2 morötter i bitar
ca 15 cm purjo
1-2 stjälkar selleri
1 burk svamp
1 pkt matgrädde
ca 2-3 msk sweet chilisås
1-2 klyftor vitlök
drygt 1 msk kycklingfond, kanske två
1 msk kinesiks soya
svartpeppar

Kycklingen skars i lagom grytiga bitar och fick fräsa ihop med morot och selleri. Sedan åkte det ner svamp, väl avrunnen, strimlad purjo och finhackad vitlök. Fräsa lite till och sedan på med grädde, sweet chili och fond. Koka ihop medan riset blir klart så att såsen blir lite krämig. Smaka av med soya, peppar och ev mer av något annat...
barnen åt med mer sweet chili på riset i brist på soyan som tog slut. Jag tog lite sallad till istället. Vi har alla olika preferenser i vår familj...

semlor

Idag är jag hemma med vattenkoppsprickiga barn. Vad passar bättre då än att baka semelbullar??? Jag är lite insnöad på minisar och när det gäller just semlor så älskar jag att göra pyttisar som man kan trycka i sig massor av!!! Så nu ska det rullas bullar må ni tro. Återkommer med recept efter baket!
316172-83
Nu har vi både bakat bullarna och provsmakat dem! Det blev både stora och små, runda och inte så runda. De på bilden är barnens med grädde och allt. Mina ligger bredvid. Vi glömde att pensla dem på första plåten.... så går det när man är otålig!

Bullarna:
170 g margarin eller smör
5 dl mjölk
75 g jäst
1,5 dl socker
1 tsk salt
1-2 tsk kardemumma
1 kg vetemjöl special
ägg till pensling

Smält matfett och värm med mjölken till 37 eller 42 grader beroende på om du har torrjäst eller färsk jäst.
För torr jäst: blanda allt det torra i en bunke och tillsätt vätskan som är 42 grader och arbeta degen ordentligt tills den är blank, smidig och släpper bunken.
Färsk jäst: smula jästen och lös den i lite av degspadet som är 37 grader. När jästen är löst, häll i resten av vätskan, socker, salt och kardemumma. Arbeta sedan in mjölet och fortsätt arbeta tills degen är blank, smidog och släpper bunken.
Jäs degen minst 45 min, gärna 60.
Ta upp degen och arbeta igenom den ordentligt. Rulla bullar, stora eller små, och lägg på plåtar. Jäs till dubbel storlek, ca 30 min, pensla och grädda i 225 grader ca 6-8 min eller tills bullarna är gyllene och känns lätta.
Låt svalna under bakduk på galler.
När det gäller fyllning så finns det två skolor. Eller tre.
1. Bara färdig mandelmassa.
2. Färdig mandelmassa, blandad med bröd och lös grädde.
3. Mald mandel, socker, bröd och lös grädde.

Jag personligen föredrar 3:an men kan äta 2: an också. Men runt semeltider så brukar jag ha en burk i skåpet med färdigmald mandel blandad med socker. Proportioner är nog ca 2 delar mandel och 1 del socker. Sedan blöter man upp bullinkrom i grädde (eller mjölk) till en löööös gegga och fyller på med mandelblandningen. På så sätt så får man en lite mindre söt fyllning med god mandelsmak och en saftigare bulle!
Massor av grädde och så florsocker på toppen!!! MUMS!


 

mer paj

Igår skulle det bli paj igen. Nu har vi dock ätit detta så ofta att jag börjar tröttna lite på de olika smaker som vi normalt kör med. Så igår fick det bli lite annat.
Degen fick 1 dl grahamsmjöl istället för 1 dl vetemjöl, alltså jag bytte en dl vete mot 1 dl graham. Cheddarost i degen för mer smak.
Fyllningen bestod av massor av riven cheddar (den var billig sist...) och massor av hackad rouccola tillsammans med en finhackad scharlottenlök. detta spreds ut ovanpå pajdegen som inte alls behöver vila 30 min i kyl om man inte vill tycker jag. Har man konstant tidsbrist så har man och någon vansinnig skillnad kan vi inte märka...
äggstanningen på fyllningen var den samma, (dvs 2,5 dl grädde av valfri sort och 3 ägg) men ganska mycket salt och grovt malen svartpeppar. Runt kanten på pajen la jag coctailtomater som var halverade i ett litet mönster och så pang in i ugnen. Den är klar när äggstanningen har stelnat och ytan fått fin färg. Låt den gärna vila 5 min innan du skär upp den så vätskar den inte så mycket.
Gott med en sallad med mer rouccola i kanske? Eller en tomatsallad?
Vackert blev det i alla fall! Och gott!
316172-85

Lingongryta

Okej, som smålänning så är jag näst intill osunt förtjust i krösamos, dvs lingonsylt, jag erkänner. Vi förbrukar en del i vårt hushåll för varken jag eller barnen kan äta köttbullar, fläskpankaka, raggmunk, kålpudding eller stekt fläsk utan denna röda röra. Och helt ärligt så är det en fantastisk smaksättare i maten också. Att socker är både konserverande och smakhöjande visste redan gammelfarmors mammas mamma och en klick gele i såsen till söndagssteken var det som gjorde att den fick det där lilla extra. Socker kanske är nordens svar på glutamat? För helt ärligt, det är gudomligt gott att runda av en smak, det ska inte vara sött, nej nej, utan bara bli så där härligt runt och mjukt i smaken. Ojoj.
Nåja, en kall, blöt och blåsig dag som denna så kände jag för gryta. Och då är detta en hit hos oss. Gryta, ris, lingon, grädde... vad mer kan man begära en tråkig vardag???
Orkar du inte göra gryta, kanske ligger det några kotletter i frysen? Stek då kotletterna till fin färg och ta upp, gör såsen och lägg tillbaka dem i såsen och koka dem färdiga. Funkar också!

Lingongryta med fläskkött
Fläskkött, tex skinkstek, kotlett eller färsk skinka ca 600 g (så blir det en eller kanske två luncher över?)
2 morötter
1 gul lök
2-3 msk kalvfond, smaka av vad du tycker är lagom smak
1/2 dl lingonsylt
2,5-3 dl grädde av valfri sort
kryddpeppar
ev salt, men var försiktig eftersom fond är salt
svartpeppar och kanske lite coloritsoya om man gillar brun sås...
Till: kokt ris eller pressad potatis och så lite strimlad vitkål blandad med lingon så klart...
skär köttet i lagom stora grytbitar. bryn det till fin färg och ta upp ur grytan/stekpannan med höga kanter.
Hacka löken eller skär i skivor. skala morötterna och skär i ganska små bitar. Fräs lök och morot en stund, lägg tillbaka köttet och slå över grädden, fonden, sylten och krydda med kryddpeppar, ta lite i taget, smaka dig fram, det ska inte dominera bara vara den spännande undertonen. Kanske 1 krm kan vara lagom i alla fall att börja med?
Koka köttet klart i såsen. Vill du ha såsen tjockare? Red den med lite idealmjöl utrört i vätska. Jag tar undan lite grädde direkt, börjar med den lilla mängden av allt för att se hur det ser ut, räcker såsen? Blev det för kryddigt? OSV, det handlar ju lite om vad man gillar, hur mycket sås som brukar gå åt etc. 1-1,5 msk mjöl brukar vara lagom för en lite tjockare sås, men samma med redningen, ta lite i taget, det är inte kul om man får en tjock klump i grytan istället för sås. SMAKA AV! och servera med ris eller pressad potatis.

Grekiskt inspirerad varm kycklingsallad

Detta är en favorit på sommaren, men å andra sidan, varför vänta tills dess? Jag gör mycket av denna sort för den passar så bra i lunchlådan. jag värmer den i micron men den som inte (som jag) har fobier mot kall mat kan äta den kall och slippa stå i kön för att få värma. Om man ska spara och värma så passar det också bra med squash istället för gurka, det blir godare varmt. Majs funkar också bra i denna rätt, liksom sockerärtor och sparris om man gillar det. Inte så grekiskt kanske, men märk väl att det bara är inspirerat av... *L* Med andra ord, man tar det man gillar. Och pastan går också bra att byta mot tex bulgur. Variation med utgångspunkt i vad man har hemma.
316172-86

Vi hade i alla fall följande:

pasta (lagom till antalet personer som ska äta, i vårt fall kokade jag till 6 personer för att få extra)
1-2 kycklinglårfileer per person (jag är snål och tar 1 per person eftersom pasta är matigt...)
1 ask coctailtomater
1/2 ask rouccola
1 paprika
ca 100 g svamp
1/2 gurka eller squash
1 sharlottenlök
olivolja, oregano, salt och peppar
oliver
fetaost (1 förp)

Skär kycklingen i lagom stora mumsbitar och marinera i en blandning av olivolja, salt, peppar och oregano. Ca 0,5 dl olja, 1 tsk salt, 1 tsk peppar och 1 msk oregano. Lite lökbitar i marinaden är också gott. Låt stå i ca 30 min.
Ta upp och bryn kycklingen i olivolja och stek klart i ugn/varmhåll medan du gör resten.
Koka upp pastavatten. Skär alla grönsaker i lagom bitar och blanda i en skål. Jag fräser löken och svampen medan pastan kokar, men vill man ha rå svamp så hoppar man över det.
När pastan är klar, häll av den och blanda ihop allt varmt med alla kalla grönsaker. Toppa med fetaost i bitar och oliver.
Som dresing kan man skaka ihop olivolja med balsamico, salt, peppar och oregano eller så rör man ihop lite grekisk yoghurt med salt, peppar, oregan och lite vitlök och har till. Sås är valfritt men kan var gott till. Ett glas vin passar väldigt bra att dricka och på sommaren så kan man packa ner det i en korg och äta vid havet... längtar!

kalopsen som blev något helt annat

Jag gillar köttgrytor. Och på matsedeln stod det kalops, men plötsligt så kände jag inte alls för de smakerna, vet inte varför, men så kan det bli ibland. Så vad göra? Gryta var ju ganska givet, men med vad? Jag körde ihop lite av vad som fanns och det blev faktiskt gott. Riktigt gott. Till och med barnen åt, trots mycket smak och örter. En rejäl lunch blev det också kvar. Och lite blodad tand fick jag, så nu är frysen full med prisvärd fransyska som förpacktas i grytbitsformat.
Kött har någon frågat mig om. Jag är ekonomisk och låter ganska ofta priset styra. Och en gryta som kokar länge för att bli god behöver inte det finaste köttet för koktiden gör att det ändå blir ganska mört. Så det går bra med det affären kallar grytbitar av nöt om man är osäker, men högrev, bog och fransyska funkar också bra. Idag var fransyskan bara 10 kr dyrare än högreven och med tanke på hur mycket fett och senor som fanns i dagens högrev så föll valet på fransyskan som bara behövdes putsas lite lätt. För om man köper en hel bit kött och skär ner själv, putsa då, det är så trist att få en köttbit i munnen som mest består av hinnor, sena och fett. Inte ens den godaste smaken på såsen kan uppväga det!

Jag använde:
ca 600 g nötkött
2 stora morötter
2 gula lökar
2 tärningar köttbuljong
2 klyftor vitlök
1 dl rött portvin
4 dl vatten
2 dl grädde
2 msk mjöl
färsk rosmarin
färsk timjan
ett lagerblad
salt, svartpeppar och lite vitpeppar
1 msk socker

Ta fram en rejäl stekgryta elelr liknande och bryn köttet i omgångar så att det får en fin stekyta. Ta upp det färdiga köttet och fortsätt med nästa omgång, tar man allt på en gång så kokar det istället för steker och blir mer grått och trist än brunt och fint. Skala och dela löken, jag kör i relativt stora tärningar, men det är en smaksak, skiva, hacka, klyfta... vad du gillar. Stek löken tillsammans med den sista omgången kött. När allt köttet är brynt, lägg tillbaka det och löken i grytan och krydda med salt och vitpeppar. Häll på vattnet och koka upp. Skala och skiva morötterna och lägg ner i grytan tillsammans med hela men skalade vitlöksklyftor, lagerblad, rosmarin och timjan. Mina kryddor har överlevt vintern ute så jag använder dem, har du inga så går det bra med torkade.
Låt grytan koka 20 min ca och häll sedan i portvinet och buljongtärningarna. Fortsätt koka tills köttet är mört. Red såsen med grädde och mjöl, prova dig fram till rätt konsistens. Smaka av med salt, peppar och lite socker. Ta upp kryddkvistarna och servera med kokt potatis och en grönsak.

hel kotlett och flavor shaker

I somras fick jag en flavor shaker ala Jamie Oliver. Jag är nu mera kär i min grå-svarta barbapappa-lika leksak och till denna rätt så passar den ju väldigt bra! En vanlig mortel går dock precis lika bra, eller så rör man bara ihop marinaden, funkar det med! Men gillar man platskrävande leksaker i köket så kan jag slå ett slag för denna lila mojäng. Många goda dressingar och marinader har jag skramlat fram sedan jag fick den och dessutom är den kul att se på...
Jag lagar gärna mat i ugnen, det är så smidigt och behöver sälland passas, så det gör det hela ännu smidigare. Med en digital köttermometer som piper när köttet är klart så är det ännu enklare och helt ärligt så kan man knappt laga ett bra kött utan en riktig termometer. Jag hinner spela flera parti kinaschack eller ballongspel medan maten blir klar... Och det är ju inte fel.
Tänk på att köttet ska vila en lång stund innan man ska äta så att den tiden också är med i beräkningarna! Tänk att köttet kan behöva allt från 40-55 min i ugnen beroende på hur stor och tjock köttbit du har och så ska köttet vila 40 min! Men å andra sidan, du hinner ganska mycket på den stunden!
Jag serverar ugnspotatis och sallad till denna rätt och potatisen förkokar jag medan köttet steker. När sedan kotletten vilar så åker ugnen upp på en högre temp och in med potatisen så att den får färg! Så är allt klart samtidigt. Himla bra va?!

ca 1 kg benfri kotlettrad
ca 0,5 dl olivolja
1-2 smulade lagerblad (är bladen stora så räcker det med ett, annars så tar du två såvida du inte verkligen gillar smaken av lagerblad för då kan man ju ta två stora)
1 klyfta vitlök i bitar
1 msk timjan
salt ca 1 tsk
rejält med grovmalen svartpepapr
andra örtkryddor som du gillar, kanske en liten nypa rosmarin?

Torka köttet och skaka, mortla eller rör ihop marinaden. Häll över och gnid in köttet ordentligt med marinaden. Värm ugnen till 175 grader och kör in termometern så att spetsen är i mitten av den tjockaste delen. Lägg köttet i en ugnsform och stek köttet tills innertemperaturen är 70 grader. Skala och dela potatisen under tiden. Förkoka dem i ca 10 min, häll av vattnet och slå över lite olivolja och skaka runt pannan så att potatisen täcks av oljan så gott det går. Man kan även tillsätta lite timjan till potatisen, det är gott.
När köttet är klart, ta ut det och slå in noga i folie och låt det vila i 40 min innan det skärs upp. Höj värmen i ugnen till 230 grader och bred ut potatisen i en ugnsform. Lite klyftad lök och bitar av paprika och sqash är också gott att steka med. Se till att ge även dem lite olja dock! stek potatisen till fin färg. Krydda gärna med lite nymalen peppar och flingsalt.
En god sås till är matlagningsyoghurt med vitlök, timjan och lite olivolja som smakas av med salt och nymalen svartpeppar.
Skär köttet i ganska tunna skivor, servera med potatis och sås och en god sallad till.

currysoppa med gömda nyttigheter...

Mina ungar älskar curry, har jag kanske redan nämnt innan ;) Så denna soppa är en favorit som slinker ner i både stor och liten. Vi gillar släta soppor. Barnen för att det är lättare att äta säger de och vi vuxna för att man då kan smyga ner både det ena och andra utan att de ser direkt vad de får... fula men fungerande knep. Lär väl spricka snart med tanke på sonens matintresse, men jag kör så länge det går!
Styrkan kan man variera efter smak och vill man inte ha en slät soppa så går det utmärkt att grovriva eller finhacka istället. Jag är dock som bekant väldans bekväm så för mig är det så bra att bara skära allt i bitar och koka för att sedan mixa utan att behöva bry sig om utseende.
Som tillbehör kan man förutom skinka även lägga i kyckling i bitar, tex rester från en kycklingmiddag? Jag spekulerar även på lite räkor som är gott ihop med curry. Ska prova en annan dag. Vill man vardagslyxa så kan man ju ställa fram små skålar med lite olika saker att lägga i sin soppa, kanske resten på påläggsskinkan i strimlor, lite överbliven färdiglagad kyckling och en näve skalade räkor? Variera mera!

soppan:
1 äpple
1 gul lök
2 morötter
ca 0,5-1 msk curry eller efter smak
drygt 1 msk vetemjöl
9 dl vatten + buljong, kött eller höns (jag föredrar höns, men båda går bra)
2 dl mjölk
salt, peppar och ev en skvätt koncentrerad äpplejuice som ger sötma utan allt för mycket vitt socker. Smaken blir lite rundare tycker jag. Men det är en smaksak, prova gärna både med och utan.

Skär, riv eller hacka löken, det skalade äpplet och skrubbade morötter. Fräs i matfett tillsammans med curryn en liten stund. Pudra över mjölet och rör om (eller om man skulle råka glömma detta så går det bra att skaka ihop mjölet med mjölken och hälla i senare...)
Koka tills grönsakerna känns klara. Mixa eller låt bli och tillsätt mjölken. Koka upp, smaka av och servera! OBS, om du reder soppan i och med mjölken, tänk på att koka bort mjölsmaken då, annars kan det bli trist!
Välj tillbehör enligt ovan. Om man vill så kan man även finhacka lite äpple ihop med skinkan, det är gott och lite knaprigt.

gröna fiskbiffar

Mitt mål är att vi ska äta fisk en gång i veckan i vårt hem. Barnen drabbas då de rekommenderade två gångerna per vecka och blir förhoppningsvis kloka och friska av det... men ibland bara kräks jag på fiskpinnar och måste hitta på något annat... och då exprimenteras det vilt i köket. Gårdagens variant blev uppskattad av de vuxna, totalt ratad av barnen, men man kan ju inte lyckas alltid ;)
Nu erkänner jag att jag inte kollade måtten helt noga i går, det var ju trots allt ett försök, men jag kan ju i alla fall tipsa lite ändå. Och någon kanske har en matberedare som fixar att mixa firre utan massor av vätska i stället för en mixer tex...och då kanske det också går lättare. Fast jag kan ju berätta att även en väääldigt lös smet blev bra här, bara lite kladdig att forma till!
316172-88
Här är en annan omgång fiskbiffar som fick sås utan rouccola, helt okej det också!

Jag mixade i alla fall tinad fisk, billigaste sorten som var först skuren i mindre delas. Detta kördes till smet med lite matlagningsgrädde (eller kanske hyfsat mycket eftersom min mixer vägrade samarbeta annars...) ägg, salt och peppar samt en REJÄL näve rouccola. Jag älskar rouccola som krydda men gillar det faktiskt inte så mycket i sallad. Det blev en smet som i migg fall var lite jobbigt lös, så det går säkert att minska på grädden! Smeten klickade jag ner i ett fat med ströbröd, hällde ströbröd ovanpå och förflyttade hela kletet till en stekpanna... som sagt en fast smet är nog att föredra.
Till detta hade vi ugnspotatis och en sås på creme fraish, salt och peppar, röd rom, en finhackad sharlottenlök och massor av finhackad rouccola. Väldigt gott! Och snyggt gröna biffar som kändes extra lyxiga med romsåsen.
Det som blev kvar av rouccolan stoppade jag i frysen i en påse så att jag kan krossa den när den är fryst och ha i nästa sås!

kyckling med sweet chili och lime

När man är lagom lat på en lördag men ändå vill ha något mer än bara den gamla vanliga maten så började jag klura på vad vi skulle kunna hitta på. Det fick bli en vanlig herderlig kycklingfile (dock omarinerad!!! varför man nu kallar en stackars uppblött och mosig bit rösa gummi för marinerad kyckling... men det är en annan historia) jag hade fått önskemål från barnen om potatisbåtar i ugnen, dvs klyftpotatis så detta skulle efterlevas. kanske i efterhand inte den allra bästa kombinationen, men det gick. Hade nog personligen föredragit jasminris, men men.
lätt som en plätt var det i alla fall, det mesta skötte sig ju själv. Jag rörde ihop en marinad av ca 1 dl sweet chilisås, ca 1 tsk sesamolja, några msk vanlig neutral matolja, skalet från en lime och så saften också, Detta fick fileerna ligga och gotta sig i en stund innan de åkte in i ugen med marinad och allt i en form. Knappt 200 grader tills köttsaften var klar och så vila under folie medan de förkokta potatisen gick in i ugnen på 250 grader. Lite sallad till coh en sås på creme fraish med sweet chilisås och lite extra vitlök, kanske lite salt och lime och så var den middagen klar...

ostrisotto på svenska

När jag var liten så fick vi något som kallades risotto i skolan. Det var Uncle ben´s ris med en mix av ärtor-majs-paprika. Ingen hit. Alltså har risotto inte haft något positivt klingande i vårt hushåll. Maken hade samma upplevelse i bagagen. Så när jag bestämde mig för att trots allt prova en "riktig" variant så kunde jag inte hitta det där speciella riset man ska ha. Vad gör man då? Man tager vad man haver... Och tänka sig, det fungerar faktiskt helt okej med vanligt grötris. Jag har faktiskt av ren lathet och snålhet fortsatt att använda grötris och även faktiskt bjudit på risotton utan att någon klagat. Snarare tvärt om. Till och med barnen äter.
Nu ska jag erkänna med en endaste gång att alla med någon form av italienskt blod i sig kommer att vrida sig i plågor och hävda att jag skändar deras matkultur, men jag vill nog hellre påstå att detta är en svenskifierad hyllning til den samma... eller något ditåt.
Det är oavsett så att man utan problem kan äta risotto som den är, men med lite topping på så blir det extra bra. jag tar vad vi har hemma. Rouccola, bacon och svartpeppar eller oliver, fetaost och hackade tomater, eller vitlöksfrästa räkor med lite lök och något grönt. Eller stekt svamp. Eller grillad Hallomi. Eller strimlad salami och en bit brie. Eller.... ni fattar.
image81

Vi hade lite kylskåpsrensning ch tog fetaost, svamp och bräckt rökt renstek till vår risotto, det var riktigt gott.

Risotto
1 gul lök
1-3 klyftor vitlök
olivolja
3 dl grötris (eller riktigt risottois)
ca 1,5 l hönsbuljong
1 klick smör
svartpeppar, ev salt
2-3 dl riven ost av minst två sorter vara en parmesan (greve, cheddar, västerbotten, något med smak är bra!)

 Slå på vattenkokaren om du har och koka upp vattnet. Blanda det med tre tärningar buljong i ett värmetåligt kärl och se till att buljongen löser sig. Hur mycket du faktiskt beöver är väldigt varierande.
Hacka löken, både gul och vit. Fräs i olivolja en stund så att löken blir glansig men inte får färg. Häll i riset och fräs allt ytterligare en liten stund. Häll på en skopa buljong, jag använder vår soppslev. Rör och låt koka in. Häll på mer och rör igen. Det ska puttra, inte stormkoka. Beroende på hur krämig du vill ha din isotto och på hur mycket al dente du gillar så tar det allt mellan 25-40 min. Smaka på riset och känn på konsistensen. När du är nöjd, dra av frn värmen och rör ner en klick smör, gärna extrasaltat samt den rivna osten. Rör ordentligt och lägg upp på fat och toppa med det du känner för eller har hemma.

RSS 2.0