kladdmuffins

Lagom seeega kanter och mosiga i mitten, då är dessa muffins perfekta! Men jag ska informera hugade bakare om att jag har misslyckats förr med dessa, och då blev de torra istället för kladdiga. Viktigt att hålla tiden och ugnsvärmen och inte få panik över att de nästan dallrar i mitten, för när man får till det så är de hur goda som helst. Så illa att jag och sonen åt för många när vi bara skulle provsmaka härom dagen... *rodnar*
Om man vill så kanman servera dem som en liten dessert till kafet, pudrade med lite florsocker, med färska bär och en klick grädde. Rena lyxen!!!
Smeten blir nästan lite degaktig, dvs ganska fast och jag rekommenderar aluminiumformar eller att man bakar i en muffinspanna med pappformar i. En rejäl msk smet i varje form så blir det bra!
Och tyvärr har jag ingen bild idag för alla våra muffins är slut...

ca 14 st

125 g margarin
2 stora ägg
2,5 dl socker
2 tsk vaniljsocker
1 krm salt
4 rågade msk kakao
2 dl vetemjöl
0,5 tsk bakpulver

smält margarinet och ställ att svalna
sätt ugnen på 200 grader vanlig ugn, 175 grader i varmluftsugn.
Vispa ägg och socker länge, det ska bli riktigt vitt och pösigt. Jag kör med maskin för man ska inte slarva med fluffet!
Blanda alla torra ingredientser i en bunke och vänd ner dem i äggsmeten tillsammas med det smälta svala margarinet. Rör ihop allt sammans, men rör så lite som möjligt, det ska bara precis bli blandat.
Klicka ut i formarna.
Grädda mitt i ugnen i 10, max 12 minuter. mitten ska vara smetig men kanten måste ha blivit lite fast.
Låt svalna helt innan du äter den första, annars finns risk för massa kladd och brännskador på läppen. tro mig!
Fantastiska med en kaffe latte!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0