herrgårdskaka

Okej, jag erkänner att detta mest börjar likna en bak-blogg än en mat-blogg, men jag är galen i att baka och just nu är det vad som är roligast så jag snöar in lite. Och jag fick en förfrågan om denna kaka, så här kommer den! En torr, lite mossig sockerkaka delas och fylls med en mjökig sås som liksom geggar ihop kakan så att det upplevs som fyllning med vaniljsmak. Otroligt gott och lyxigt, har man inte provat så ska man verkligen göra det för det är en höjdare, serveras gärna lätt pudrad med florsocker och poff så framstår man som värsta sockerbagaren ala pro! Nackdelen är att detta inte är något som man slänger ihop när man får gevalia-sällskap för den måste stå kallt över natten för att få till effekten! Men tro mig, det är värt att vänta på denna kaka!

Till kakan:
3 ägg
3 dl socker
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 dl vatten, hett

Smörj en springform, dvs rund form med löstagbar botten. Mjöla eller bröda formen. Värm ugenen till 200 grader.
Vispa ägg och socker ordentligt, gärna med maskin till ett vitt och pösigt skum. Blanda allt det torra och vänd försiktigt ned i äggsmeten. Rör ner det heta vattnet och slå smeten i formen direkt. Grädda i 30 min tills den är torr i mitten.
Låt kakan svalna under en handduk.
Dela den i två bottnar.

Fyllning (det ska inte bli annat än vätska, så vänta inte på att det ska tjockna!)
125 g margarin eller smör
1 dl mjölk
4 msk vaniljsocker
Koka upp mjölk och margarin/smör och koka 3-4 min. Ta av och låt svalna, rör då och då. När det har svalnat något så röres vaniljsockret ner. Skeda fyllningen över snittytorna på bottnarna och lägg ihop kakan. Täck med folie och ställ kallt i några timmar innan den serveras.
image99
Jättesuddig bild, jag vet, men när jag insåg hur suddiga fotona blev så var kakan slut... Man kan ändå få en uppfattning om hur det ser ut efter en natt i kyl, dvs en kärna av smörig, söt, vaniljsmak, nästan som en kräm, fast ändå inte.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0