Fläskfile

Gårdagens påskmiddag blev god, men eftersom vi är sjuka (igen) så räckte orken precis lagom för ett kulinariskt experiment på köttet och inte mer... därför blev det en något märklig måltid som säkert är mycket godare med en pastasallad full med grönsaker, oliver och fetaost än med färdigköpt rösti och tomatsallad på trötta vintertomater och torkad basilika... men ibland får man fuska. Ärligt så tror jag att vi kommer att njuta av denna fläskfile fler gånger men med helt andra tillbehör! Den fick väl godkänt av familjen.
Så vi slöt oss till att man kan ju inte få allt. Barnen var glada i alla fall eftersom någon orkade ta sig ut och köpa påskgodis, fylla ägg och faktiskt gömma dem också. A woman got to do what a woman got to do... Och om man frågar dem så är de färdigköpta röstisen jättegoda. MYCKET godare än en nyttig pastasallad med en massa grönsaker....
image98

Fylld fläskfile, 4 personer
1 putsad fläskfile, ca 500 g
knappt 1 paket fetaost med mycket smak, en normal förpackning. Gillar man smaken av oliv, ta lite mindre ost, drygt halva paketet istället
ca 0,5 dl tapenade, gör själv eller köp färdig
peppar
parmaskinka, pancetta eller annan salt, torr skinka

Skär köttet till en rektangel (nu ska jag försöka förklara, ojoj) jag skär längs med filen fast inte i mitten utan vid en tredjedel ca och nästan igenom , men den ska hänga ihop. Sedan skär jag åt andra hållet , dvs in mot mitten av filen men fortfarande längs med, så att jag kan vika ut en platta av köttet. Låter detta grymt krångligt, skär då bara ett snitt ner i köttet och fyll glipan, men då behövs inte lika mycket fyllning.
Mosa ihop fetaosten med tapenaden och lite peppar. Salt behövs inte eftersom både osten och tapenaden är salt och skinkan du lindar i likaså.
Bred ut fyllningen på köttet och rulla ihop till en rulle och linda den med skinkan så att den håller ihop. Lägg med skarven neråt i en ugnsform och stek i ugn. Jag stekte min i 190 grader i ca 25 min och lät den vila 10 min under fole innan den skars upp, men tiden varierar beroende på hur tjockt köttet är och hur väl genomstekt du vill ha den. Jag föredrar om det är precis bara knappt klart för då är det som mörast och saftigast. Min mamma hade dött om inte hennes kött var helt genomstekt, gärna grått och torrrt, så det är ju en smaksak... är du osäker på tillagningstiden, använd en stektermometer.
Skär köttet i skivor på ca 1 cm med vass kniv och servera med valfritt tillbehör, tex sallad, eller ugnspotatis eller liknande beroende på orken denna dag....
PS: om man ändå har en massa tapenade så kan man ju alltid tjuvstarta middagen med liten apperitiff med något gott i glasen och ett bröd med lite tapenade på. Lyx i all sin enkelhet.

Kommentarer
Postat av: Solan

Det där lät jättegott. Fläskfile är ju bra eftersom man kan variera den så mycket. Ska testa denna i morgon. Ha en skön påskdag. // Solan

2008-03-23 @ 15:55:04
URL: http://www.solans.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0