knasig korvgryta

Jag fick en efterlysning på mer "allt-i-ett-mat", dvs en gryta med allt i. Minimalt med disk och gärna snabblagat.

Har klurat en del på det där och plötsligt fick jag ett smakminne! Mammas knasiga korvgryta!!! Den ser faktiskt inte så himla kul ut, det måste jag säga med en gång, men gud så jag älskade den där röran när jag var liten!!! Och gör faktiskt fortfarande när jag tänker efter. Och mina barn älskade den när de var små. Maken tycker dock att mat inte ska se ut på det där sättet och äter inte. Vilket gör att vi inte har lagat den på ett tag. Men faktiskt så är det en bra vardagsrätt som jag ska återuppliva här. Om inte annat så som variation på falukorven eftersom det ändå äts en del av den i huset (varför gillar barn falukorv???)
Kuriosa, vi har till och med den här korvgrytan på smalfilm, Super-8, från när jag skulle lära mig att äta själv med sked och har bitar av korv över hela mig och gröna ärtor i handen för de var så lätta att plocka upp. SÅ länge har jag ätit den här rätten *L* och tro mig, grytan matchade nästan tapeterna med morots- och konserverade ärtor-färgen...

falukorv (jag tar en halv ring ungefär)
4-5 potatisar, inte allt för stora
1-2 morötter
1 gul lök
1 dl gröna ärtor (eller mer om ni gillar ärtor) helst frysta, töade
1 tärning köttbuljong
4 dl vatten (ev mer om du vill)
ev mer salt och peppar

Skär korven i tärningar. Skala potatis och morot och skär i tärningar, morötterna i något mindre bitar än potatisen för att den ska hinna bli klar för det är inte så gott om all potatis är mosig. Jag brukar inte vara känd för att ha gjort små, fina jämna bitar direkt, det enda som är viktigt är att man gör ungefär jämnsora bitar så att de blir klara samtidigt och att det är lagom munsbitar så att man slipper sitta och skära innan man äter den här grytan.
Hacka löken.
Fräs korv och lök en liten stund. Häll ner potatis och morot och tillsätt vattnet och buljongtärningen. Koka upp och låt puttra tills potatisen är mjuk. Vill du ha mer vätska så tillsätt det så att du tycker att det ser lagom ut. Tillsätt ärtorna när potatisen är nästan klar, smaka av, det brukar vara salt nog av korv och buljong, men det kan bero på mängden vatten. peppra lite och servera med en knäckemacka till.
rena rama 70-talet!!! Min mamma lagade dessutom detta på konserverade morötter och ärtor, till och med färgerna blev 70-tal då!!!


Kommentarer
Postat av: Solan

Härlig blogg jag hittat här. Vilken praktisk gryträtt. Måste prova den. GLAD PÅSK // Solan

2008-03-20 @ 12:39:12
URL: http://www.solans.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0