Laxgryta

Det är inte så ofta som vi äter lax, mest för att jag är den enda som verkligen uppskattar denna fisk. Men idag så tyckte jag att det var min tur att bestämma så idag blev det laxgryta med tomat, vitlök och timjan. Till så hade vi ett gott potatismos på mandelpotatis som fick smak av lite vitlök. Himla trevligt om jag får säga det själv, men vissa i familjen hade andra åsikter. Men man kan ju inte tillfredställa alla alltid...
Jag var extremt lat idag så det fick bli färdigskalade räkor och lax som var fryst i behändiga tärningar. Man kan och får fuska om det sparar tid. Hellre köpa genvägar när det gäller vissa råvaror än en färdig gratäng från Fundus enligt min filosofi. Om man har en bra fiskhandlare i närheten och föredrar färsk fisk så är det ju vansinnigt mycket bättre, färsk fisk kokar klart fortare än fryst också, så det kan vara en genväg i sig. Här ösregnade det idag så en tur till fiskbilen var föga lockande...
Om man inte vill ha mos till så kan man äta denna gryta med ett gott bröd till istället, varför inte ett vitlöksbröd? Eller så kan man ta något tillbehör man själv gillar. Jag är såld på potatismos just nu, men det ska vara på mjölig potatis, det blir bäst.
316172-96
Min snygga lunchlåda på det som blev kvar. Inte helt fel att öppna locket på den dagen efter?

Gryta
ca 300 g lax i grytbitsstorlek
ca 150-200 g skalade räkor
2 gula lökar eller som jag, 3 stora bananscharlotten
1-2 klyftor vitlök
2 msk socker
olivolja
1 tetra passerade tomater
1 burk creme fraisch
timjan
citronpeppar
1 tärning fiskbuljong
ev salt

Hacka elelr skiva löken, det är en smaksak, och fräs i olivoljan. När den börjar bli mjuk men inte har tagit färg, tilsätts sockret och det får fräsa lite till. Häll ner hela eller nästan hela paketet med passerad tomat, tillsätt fiskbuljongen och citronpepparn och låt det koka en stund. Akta för tomat kan skvätta otrevligt, ett lock på glänt kan vara bra. Puttra ca 5-8 min, tillsätt sedan creme fraishen och timjanen. jag plockar fram ur fysen, torkad går bra och färsk är jättegott. Puttra ihop några minuter till och lägg sedan ner laxen. Låt den bara sjuda klar i såsen annars så går den lätt sönder. Smaka av och lägg sist ner räkorna och låt dem bli varma. Servera med det du är sugen på till. Gärna toppad med lite extra timjan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0