Morotsmuffins

Här är morotsmuffins, saftiga och goda. Jag gillar nötter i mina, men det går ju bra att vara utan dem. Just nu är jag insnöad på paranötter, milda, feta med lagom tugg. Men valnötter eller hasselnöt går också bra.
Vi gör våra utan glasyr eftersom det blir ganska många så de åker in i frysen för att fungera som efterätt efter en vardagssoppa då och då, men vill man så kan man ju så klart glasera dem med en syrlig creem cheeseglasyr. Här finns det flera olika recept, jag vill ha mer ost än matfett och lite syra från citron för att det inte ska bli för sött, men det är en smaksak, använd den glasyr du själv gillar. Men det är inte jättebra att frysa dem glaserade. Det går, men då ska man helst styckfrysa dem och sedan packa dem med smörpapper mellan för att inte få en enda stor klump av muffins och glasyr som är omöjlig att få i sär.
Den här smeten kan även gräddas i en fyrkantig form och skäras i rutor om man föredrar det. Beräkna gräddningstiden utifrån hur vid (dvs hur platta rutor) du har. Det kan variera ganska mycket så prova dig fram. Jag vill ha mina ganska höga om jag gör det så min form är ca 28x35 cm, det är lagom för mi, men som sagt, smaken är som baken....
316172-95
Såhär kan det gå om man snålar och bara tar en pappform och ändå fyller dem för högt... inte så snygga, men ack så goda!

2, 5 dl neutral olja, dvs INTE olivolja, det blir helt fel här.
3,5 dl socker
4 rågade dl fint rivna morötter
3 ägg
4 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat
0,5 tsk salt
2 tsk kanel
ev 0,5 tsk kardemumma, smaksak
om man vill knappt 1 dl grovt hackade nötter

Vispa ägg, olja och socker ordentligt så att det blir en vit och fluffig smet. Blanda ner moroten. Blanda alla de torra sakerna i en skål och rör ner i äggsmeten. Häll ner nötterna. Rör så lite som möjligt, bevara luftigheten om du kan.
Klicka ut smeten i dubbla pappersformar eller i en smord och bröad form. Jag fyller upp mina muffinsformar lite och det blir ca 25-30 st beroende på formens storlek. Grädda i 200 grader ca 15 min eller tills smeten inte fastnar på stickan när du provar den i mitten. Låt svalna på galler under duk.


glasyr
200 g philadelphiaost
150 g smält avsvalnat margarin
3 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
skal och saft av 1 citron, bara det gula!
Vispa ihop glasyren i en bunke med elvisp till en luftig smet. Bred eller klicka på kakorna.

Kommentarer
Postat av: Sophie

Hej Mia!
Nu vet jag vilka muffins jag skall göra nästa gång...Min egna variant av hallon- och chokladmuffins blev supergoda, så jag förväntar mig gott resultat igen. =)
När jag gör morotskaka brukar jag byta ut citronen i glasyren mot lime, både saft och skal. Tycker det är ett strå vassare.... Om lime är något som gillas i familjen förståss!

2008-03-04 @ 21:36:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0