fattiga riddare

När jag var i undre tonåren brukade jag hänga med en speciell kompis hem. Hon fick nämligen stöka i sitt kök bäst hon ville, vilken lycka! Min mamma fik ett fit om jag ens bredde en macka mellan måltider, det SMULADE. *S* Nåja, A och jag exprimenterade, stökade, röjde och när vi inte orkade vara mer kreativa så lagade vi fattiga riddare när vi var sugna på något gott. För det är så gott och enkelt.
De flesta äter sina med socker och kanel, några med sylt och jag, som den totalt amerikaniserade typ jag är, med mörk sirap och stekt bacon. Det är en sådan fantastisk höjdare, den mörka sirapen är nästan lite söt/salt och kraftig och så ihop med knaprigt, salt och lite fett bacon, det är en sådan höjdare att man kan bli lycklig för mindre!!!
Oavsett hur man föredrar sina riddare så är de goda som matigt mellanmål eller efterrätt efter en soppa. Föresten är det ruggigt gott med stekta äpplen med lite sirap och kanel på som tillbehör också!

Jag gör 8 st i en omgång på 8 skivor vitt bröd, vi kör oftast på någon billig formfranska som finns i frysen.
2 ägg
knappt 1 dl mjölk
1 krm salt
margarin

vispa ihop ägg och mjölk och salt. Doppa brödet i smeten, några vill bara ha dem doppade, andra genomdränkta, det är en smaksak, och stek dem gyllene i margarin i en stekpanna. Om du dränker brödet så tar det längre tid för den att bli klar, den kan lätt bli degig i mitten, men det kanske är det du gillar och då ska jag inte lägga mig i ;)

Kommentarer
Postat av: Solan

När du nämner fattiga riddare tänker jag tillbaka på barndomen. Det är i dag en gansk underskattad rätt som är jättegod. Nu fick jag en nykick så nu måste jag bara göra dem. GLAD PÅSK // Solan

2008-03-20 @ 12:33:00
URL: http://www.solans.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0