Glad påsk!

Långfredagen som barn var en låååååång dag av total tystnad och tråkigheter. Mina föräldrar tog hyfsat allvarligt på det där med påsken. Till skillnad från mig som har två ungar framför barnkanalen så här på förmiddagen ;)Jag tänker inte ägna mig åt några djupdykningar i den eller de religiösa aspekterna kring påsken utan nöjjer mig glatt med de kulinariska...
Vi ska måla ägg idag och laga omelett eller något annat äggigt. Och så ska vi ha en påskig tårta, i år på barnens begäran så blir det en kladdkaka med marsipanägg och andra påskiga figurer på och massor av vispgrädde till och kanske en hallonsås för den som vill (dvs jag!) Hallon och choklad är ju så gott ihop.
Sedan ska vi ut i snön för att handla godis till äggen som ska gömmas i snön i morgon. Fullspäckad dag med andra ord. Och midagen, tja den har vi inte bestämt ännu. Lammet, det äter vi på måndag så det återkommer jag med!
Glad påsk!

Kladdkaka

2 stora ägg
3 dl socker
2 tsk vaniljsocker
4 msk kakao
1 krm salt
1,5 dl vetemjöl
1 dl flytande margarin (eller drygt 100 g smält, svalt)

Vispa ägg och socker ordentligt tills det är vitt och pösigt, gärna med maskin.
Blanda allt det torra väl och rör ner det i äggsmeten tillsammans med margarinet. Rör försiktigt, det ska bara precis blandas, inte mer!
Häll smeten i en smord springform, dvs rund form med löstagbar kant och grädda i 175 grader i prick 30 min. Ta ut, låt svalna och gärna kallna innna den äts.
Vispad grädde, påskfigurer och en sås på hallon som körs i mixer ihop mer den liten skvätt vatten, och florsocker till en lagom sås. Smaka dig fram till hur du vill ha den, jag vill att min ska vara syrlig och tar bara lite florsocker tex.
Frossa!!!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Hoppas långfredagen blev en härlig dag. Choklad och hallon är verkligen den bästa kombinationen! Jag tror dock att du glömt mjölet i kladdkakereceptet...

Tack för en fin blogg.
Glad Påsk!

2008-03-22 @ 03:28:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0