Lat mat en lördag

Jag ska erkänna att jag verkligen under alla sjukdomar i familjen tappat sugen för att laga mat. När ungarna dessutom svälter sig för att de inte vill äta när febern är för hög så har middag reducerats till att producera sådant som jag vet att de verkligen gillar och i alla fall petar i sig något av. Rätt eller fel, men så har det fått bli. I helgen så började vi alla att må något bättre och det gjorde att aptiten så sakterliga började att återvända och med den lusten att laga mat. Lusten var dock större än orken, feber tär på en gammal kvinna (skratt) så helt vid god vigär kan jag inte påstå att jag är. MAT ville jag i alla fall ha! Sagt och gjort, vi begick det fatala misstaget av att åka till ICA för att handla och köpa "det vi blev sugna på". Det resulterade i vilket fall som helst i en snabbgjord och god pastarätt. Färsk pasta är topen när man vill vara lite extra lyxig men vill ha turbomat. Men ärligt, helt vanlig alminnerlig pasta går också alldeles utmärkt. Eller, varför inte skojja till det och äta pastafigurer i form av Nalle Phu? Eller inte...

Pastasås med det vi gilar (därmed inte sagt att du gillar det...)
ca 400 g lövbiff
15 skogschampinjoner
2 bananscharlottenlökar
1 klyfta vitlök
1-2 rågade tsk dijonsenap
2,5 dl grädde
salt och peppar
150 g gorgonzola
ev redning
Om du har färsk pasta, koka upp vatten, men lägg inte i pastan förrän såsen är klar.
Strimla köttet i ätvänliga bitar, det är inte kul att få en halv bison på gaffeln när man käkar pasta till. Eelr någonsin faktiskt. Dela svampen i bitar och finhacka löken och vitlöken. Fräs lök, vitlök och svamp. När svampen vätskat sig och sedan torkat till igen så är det dags att ta upp hela härligheten. Mer fett i pannan och hög värme, och bryn köttet till fin färg.
Tillbaka i pannan med svampen och så på med grädde och senap. Koka upp och rör om. Smaka av, red om det är för blaskigt för din smak och skär osten i bitar. Smält ner osten i såsen och smaka av igen. Koka pastan och när dne är klar, rör ner såsen i pastan och lägg upp i en stor skål och servera ihop med en sallad så var den middagen klar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0