Ny smak på gammal mat - köttfärsbiffar

Det börjar bli bättre med allas våra tänder, men fyyyy vad tjatigt det är med "mjuk" mat hela tiden! Häromdagen fick jag ett mindre utbrott när alla önskade köttfärs IGEN och helst i biff-form. Jag tror att jag har lagat köttfärsbiff på både höjden och tvären och längden. Men men, okej. Till då? Jo, då skulle det vara mos och barnen som vägrar äta något vettigt i övrigt sa att de ville ha detta, då lyder mamma, av ren utmattning.
MEN jag är också en elak diktator i köket så det fick bli lite ny smak på det gamla herderliga.
Västerbotttensost heter min favorit just nu. Riven i mos ihop med nymalen peppar och en PYTTE-gnutta vitlök så blir det super. (ja och så salt och mjölk och smör då som vanligt här hos oss)
 Och i köttfärsen klipptes det ner småsmåsmå bitar av bacon, ca 1/2 paket till 500 g färs och så ett par rejäla nävar ost. Salt och peppar och så den där lilla lilla gnuttan vitlök. Poff så fick man ostsmak, lite rökta toner och en hint av något annat... och det gick ner!!! Hos alla!
Ett tips är att steka i teflonpanna om man har för ost i gjutjärn är inte någon hit! Och att steka på medelvärme för att inte bränna osten. Det var lite trixigt att få färsen att hålla ihop men om man finriver osten så går det lättare, det gjorde inte jag första gången *harkel* eftersom jag var lat. Men man lär sig av sina misstag. Var försiktig med saltet också eftersom bacon är salt. Gröna ärtor eller rivna morötter till och en klick lingon för de bokstavstrogna och så var maten klar!


Kommentarer
Postat av: KarinW

Ja det låter som du varierat med det mesta men ost och bacon kan bara bli gott det! Testa såsen nästa gång du äter räkor den blev smaskig.

Trevlig helg!

2008-09-05 @ 22:03:26
URL: http://chiliconkarin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0