kall spanieninspirerad soppa

Nu när värmen faktiskt är här och man sitter och svettas i trädgården så kan det vara vansinnigt gott att äta en kall grönsakssoppa. Ibland gör jag en hel kanna och har i kylen och äter till lunch med en macka elelr ännu bättre, ett vitlöksbröd. Svalkande och vansinnigt gott! Jag "fuskar" ibland och tar en bas av färdig tomatjuice i vilken jag rör ner buljong och sellerisalt och så massor av finhackade grönsaker som jag gillar. Det går jättebra. Har man en hacktillsats till köksmaskinen eller en matberedare så går det på ett kick. Har ärligt inte provat att göra utan. Men med en rejäl kniv så borde det gå. man kan mixa den nästan slät också.
Om jag är mer ambitiös så gör jag så här:
Lös 2 tärningar grönsaksbuljong i hett vatten och ställ att svalna.
lägg 2 paprikor, gärna en röd och en gul i mixer eller liknande och finhacka till mosig konsistens. Häll i kanna eller skål.
Fortsätt med 6 tomater, gärna skalade och utan det gröna fästet, en halv gurka, 1 gul lök (eller röd) och 1-2 klyftor vitlök. När alla grönsaker ligger i skålen så späd med buljongen, vill man ha en lite fastare soppa så ta inte allt, låt er smak avgöra. Smaksätt med tabasco, sellerisalt, citronjuice, balsamicovinäger och salt+peppar. Ställ kallt innan servering, den ska vara isande. Eller lägg ner lite isbitar i skålen.
Det kan också vara kul att servera med några tillbehör. Brödkrutonger att hälla i, finhackade färska örter och bitar av de grönsaker som ingår i soppan.
Passar också som en läskande förrätt medan man väntar på grillen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0