thaiinspirerad fläskfile

Mycket asiatiskt blir det här plötsligt, vi har hamnat i ett spår och så länge alla äter och är glada så kör vi på. Detta var ett experiment, jag hade inget basrecept, så familjen var något skeptisk, men det lyckades och blev över till några lyxiga lunchlådor. Jag ska försöka att återge receptet så gott jag kan, pröva er fram till lagom sälta, styrka och smak, för alla gillar olika delar av det asiaiska köket olika mycket. Jasminris till är gott eller en näve nudlar om man föredrar det och om man är superlyxig så kan man ju runda av hettan med en efterrätt på massor av färsk frukt med lite glass.
image103
I mitt fall fick vi en massa över som blev goda lunchlådor för kommande dagar! Inte helt fel när man har bråttom.

jag hade:
400 g fläskfile
1 burk kokosmjölk
1 lime
1 röd chili
ca 6 vårlökar
färsk ingefära
vitlök
12 champinjoner
2 morötter
1 paprika
oystersås
sesamolja
kycklngfond

Köttet skärs i lagom stora grytbitar, jag vill inte ha bitarna allt för små för det blir så lätt torrt och trist då. Köttet fick fin färg i lite neutral olja och så lite salt och svartpeppar på. Sedan fick det vila. I en gryta blandade jag ihop kokosmjölken med några msk oystersås, några droppar sesamolja, riven ingerfära, finhackad chili och lite riven vitlök. Det fick koka upp. Morot och svamp skars i bitar och stektes upp som hastigast. ner i kokossåsen tillsammans med skivad vårlök, kött och paprika. Det fick puttra och smakades sedan av med rivet limeskal, saften från limen och lite mer av det som behövdes, som tex lite kycklingfond. koka ihop så att köttet är precis klart, tar inte så lång stund alls, och servera sedan.

Kommentarer
Postat av: KarinW

Det där var mat i min smak det,älskar asiatiskt!
Fast ibland tröttnar man och vill äta husmans

2008-04-30 @ 15:43:51
URL: http://chiliconkarin.blogg.se
Postat av: Sara

Så gott, fast jag byter nog ut fläskfilén till kycklingfilé istället :)

2008-05-06 @ 18:24:46
URL: http://www.medennypasalt.blogspot.com
Postat av: Mia

Kyckling funkar precis lika bra :) Och visst är det gott med lite asiatiska smaker då och då.

2008-05-06 @ 20:43:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0