Ratta-Ture

image24
Grönsaker kan vara så himla fina! Ibland önskar jag att vårt kök kunde se ut som en bild ur "sköna hem" med stileben av frukt och grönt på köksbänken varje dag... men det är säland det blir så. Tyvärr.
Kanske är det för att det låter roligare, eller för att det är lättare att säga och stava, jag vet inte, men vi kallar den franska grönsaksröran rattatuie för Ture. På hösten blir jag glad av och inspireras av alla färger och grönsaker som finns. Nyskördade squash från trädgården och fina paprikor, läcker lila aubergin och så lök så klart! Detta är en enkel grönsaksgryta som man kan äta till pasta som sås, till kött i stället för potatis eller med ris och en klick aioli på toppen. När jag gör en gryta full så räcker det till både middag och flera luncher. Här är det ganska fria händer, man väljer hur mycket lök och vitlök man vill ha, om grönsakerna ska vara mjuka eller med visst tuggmotstånd kvar, vika kryddor man vill ha och hur stora bitar som man tycker känns lagom. Hur man severar är också bara begränsat av kreativiteten. Vi äter gärna med pasta, toppad med oliver och fetaost!
Till en stor gryta använde jag
4 gula lökar
3 hela vitlöksklyftor för en mildare vitlökssmak än om man hackar den
2 mellanstora squash
1 aubergin
2 paprikor
2 burkar hela tomater och "såsen" från burken
1 tärning köttbuljong
timjan och basilika
salt och svartpeppar
socker
Jag gillar grova bitar lök och dessutom är det lättare för lök-hatarna i familjen att plocka bort stora bitar så jag skär dem i klyftor.
Fräs löken i olivolja tillsammans med vitlöken och en rejäl matsked socker, löken ska nästan bli som karamelliserad. Detta är helt frivilligt, men jag tycker att det dels ger löken en godare smak och dels rundar sockret av syran i burktomaterna.
Skär auberginen i tärningar och fräs med löken en minut.
Häll på tomatburkarna, lägg i buljongtärningen och kryddorna och koka ca 5-8 min. Skär paprikan och squashen i lagom bitar och tillsätt dem.
Puttra ihop ytterligare ca 10 min, smaka av med salt och peppar och känn på grönskaerna, det är klart när du tycker att allt är lagom mjukt.
image26

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0