Paprikasoppa med tillbehör

Jag gillar att försöka att årstidsanpassa maten liiite i alla fall. Och hösten bruka innebära ganska billiga och fina paprikor. Då är det perfekt att laga mat baserad på just paprika! Detta är en soppa som kräver en del jobb, inget för en stressig vardagskväll kanske men i mitt tycke väl värd att prova och perfekt en söndag när man har tid. Det jag ogillar är att skala paprikan, jag erkänner detta! Men jag har insett att det inte måste vara perfekt, det går bra trots att inte 100% av skalet är borta! Det ingår chili också, det är faktiskt valfritt. Om man inte alls gillar stark mat så uteslut den då, annars ta en halv om du är osäker!

Originalreceptet säger att man ska ha halstrade pilgrimsmusslor i soppan vid servering. Så lyxiga är inte vi, det ligger utanför vår budget. Istället gör jag lite olika saker att ha i. Tunt skivad ölkorv eller vitlöks- och paprikafrästa räkor.

Det är också en soppa som inte är så matig, så ett bröd till är bra eller en varm smörgås. Eller varför inte servera den som en förrätt med lite frästa räkor i små skålar?


Detta ska göras innan, om man vill så kan man göra det redan på em, annars så beräkna ca totalt 30 min tid att förbereda detta moment samt soppan i sig ca 15 min. Börja med att värma upp ugnen! Du behöver:

6 paprikor, röda eller gula ( man kan ta 3+3 också om man vill, men eftersom de ska mixas så syns ingen skillnad i färger)

½  till 1 röd spansk peppar

6 vitlöksklyftor

Olivolja

1 l vatten + 2 tärningar hönsbuljong

½ kruka färsk timjan (eller 1 tsk torkad)

1 tsk vinäger (godast med balsamico tycker jag, men det går ra även med annan)

Salt och ev en liten nypa socker


Dela alla paprikor i halvor, ta isär vitlöksklyftorna men skala dem inte. Lägg den hela spanska pepparen, vitlöksklyftorna och paprikahalvorna med skalsidan uppåt i en ugnsform som är smord med lite olivolja och ringla lite olja över vitlöken. Sätt in i ugnen i 250 g, ca 15 min. Skalet ska bli nästan svart eller svart på sina ställen på paprikan! Lägg paprikan och pepparn direkt i en skål och täck med plastfolie så att kondensen blir kvar i skålen. Låt stå så ca 10 min så att de svalnar till hanterbar värme. Skala och kärna ur paprikan och pepparn. Pressa ut den mjuka vitlöken ur sina skal. Om du har en handmixer så lägg all geggig paprika, peppar och vitlök i en gryta och späd med hälften av vattnet och mixa samman allt. Om du inte har en mixer så lägg allt i en sil och passera med baksidan av en sked igenom silen först.

Späd med resterande vätska, tillsätt buljong, timjan och vinäger och koka upp. Låt koka några minuter och smaka sedan av med salt om det behövs och om smaken av vinäger känns skarp så rör ner en liten nypa socker för att runda av.

Vill man toppa med räkor så tar jag färdigskalade frysta räkor som jag tinar och så häller jag olivolja i en stekpanna, fräser lite finhackad vitlök i oljan och så lägger jag i räkorna som får fräsa ½ min, bara så att de blir varma och så pudrar jag över lite paprikapulver. Lägg en hög i soppan och garnera med en kvist färsk timjan så ser det extra proffsigt ut!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0