Kålpudding på mammas sätt

När jag var liten så tjatade jag ofta om kåldolmar eftersom jag verkligen älskar det. Men min mamma var lat och det är jag också, så då fick det bli kålpudding i stället. Nästan lika bra även om jag saknar såsen som morfar kunde göra till sina kåldolmar! Men man kan ju inte få allt här i världen. Alltså så efterliknar vi den kära dolmen så gott vi kan och gör en småländsk kålpudding av högsta klass(???). Och när jag nu ändå står där och grejjar så kan jag ju lika gärna göra mycket så att jag kan få med mig många goda, gasframkallande luncher!!! jag kan lätt äta utan potatis, bara jag får lingon till!
image57


Det går åt:
1,5 kg vitkål
margarin
sirap
400 g köttfärs
ca 4 dl färdig risgrynsgröt
salt och vitpeppar

Blanda färsen med gröten till en jämn smet, välj själv hur mycket gröt du vill ha i smeten, jag gillar mycket men det är en smaksak! Krydda rejält med salt och peppar. Skär kålen i små bitar och koka den nästan mjuk i rejält med saltat vatten.
Häll av kålen men spara lite av kokvattnet. Värm sedan en stor stekpanna med en klick margarin. Fräs kålen i omgångar och ringla över sirap, ca 1 rågad tsk på varje omgång du steker. Varva kålen med köttfärs i en väl smord ugnsfast form, kål i botten och på toppen!
Häll över lite av kokvattnet från kålen, ca 1-2 dl beroende på hur stor form du har och sätt in i ugnen på 200-225 gr tills färsen är fast, det tar en stund, räkna minst 40 min om du har mer än ett lager köttfärs.
OBS: av någon anledning som jag inte vet så är färsen ibland lätt rosaaktig trots att den är klar, något i kålen kanske som gör att den inte blir brun så få inte panik om färsen är fast men inte ser klar ut.
Ät med eller utan potatis och lingonsylt.
Och om man är riktigt gammalmodig så avslutar man det hela med ett glas mjölk med en msk lingon i som dessert som på mormors tid.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0