Blomkålssoppa

Jag är ju lyrisk över Fröken Grön och i fredags kom en låda med bla ett litet gult huvud blomkål. Vad göra när familjens yngsta medlemmar inte äter blomkål alls? Så klart soppa! Eftersom det som sagt finns viss skepsis till smaken av just blomkål så försöker jag ge det hela en annan smakbrytning genom ost som dels gör soppan fylligare och dels bryter kålens ganska speciella smak. Jag blandar också ut blomkålen med lite potatis för att göra det mildare och lite matigt. Om man toppar det hela med knaperstekt bacon så blir det faktiskt jättegott. Jag föredrar en slät soppa och då är en mixer, vanlig eller handvariant, väldigt bra. Man kan om man är duktig även passera det hela genom en sil, men det kräver lite mer jobb.  
Vad man vill ha för smak på sin buljong är valfritt, jag tycker att köttbuljong tenderar att slå igenom lite väl mycket så jag föredrar höns, men grönsak gå också väldigt bra. Jag tycker för övrigt att det är bra att ha hemma ett paket av var sort, då har man att variera med. Jag har i min kyl som ett litet kartotek med kött-, höns-, svamp-, fisk- och grönsaksbuljong. Då kan jag smaksätta såser, grytor och alla våra soppor när det behövs och med vad jag vill!

image35
 Som tillbehör idag fick det bli ostfyllda trianglar. Dvs dubbla majstortilla med riven ost mellan och penslade med lite margarin bakade i ugn i 225 g ca 5-8 min och sedan snyggt skurna med vårt pizzahjul till lagom stora mumsbitar.

Till soppan:

1 litet huvud blomkål

2-3 potatisar, beroende på storlek och på hur mild man vill ha soppan

1 liter vatten

2 tärningar hönsbuljong

Ev en bit purjolök, ca 10 cm

1 pkt kelda

2 dl riven ost

1 pkt bacon

Salt och peppar


Skala och skär potatisen i bitar. Skölj och dela blomkålen i små buketter, om den är brun på sina ställen, skrapa av det med en kniv. Koka upp vatten och buljong och lägg ner grönsakerna och om du vill, skivad purjo. Det är inte så noga för jag mixar allt sedan så bitarna behöver inte vara så snygga eller jämna, bara allt blir klart ungefär samtidigt.

Koka det mjukt. Under tiden så skär man baconet i små bitar och steker knaprigt. Lägg på hushållspapper för att rinna av och lägg sedan baconen i en skål så att alla som vill kan strössla sin soppa när det är dags att äta.

När grönsakerna är mjuka så brukar jag ta undan lite av buljongen och spara den medan jag mixar. Sedan späder jag med en pkt kelda/I-mat och ser hur tjock jag vill ha soppan, ofta använder jag nästan all buljong, men det kan vara bra att pröva sig fram. Koka upp soppan igen och dra sedan av från värmen och rör ner osten. Nu får det inte koka mer. Smaka av med salt och peppar och servera med baconet.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0