Ananaskyckling

När jag var yngre så var det ofta jag som lagade mat hemma hos mig och min mamma. Dels för att min mor ansåg att det bästa sättet att döda en fläskkotlett var att koka den under lock i 20 minuter i vatten på ett medelvarmt järn och servera den med kokspadet som sås och dels för att jag verkligen gillade att rocka loss i köket. Detta var en av de första rätterna jag lagade för att den var enkel och god och sparade disk. Min mamma blev galen på ett kök med massor av använda saker som skulle tas om hand, detta trots att jag minsan alltid städade efter mig själv...
Det är en praktisk rätt, allt i ett och smakerna är milda men speciella och det finns ett bra krisp tack vare syltlöken. Det är nästan ett måste med en traktörpanna, men om man till nöds inte har en sådan så använd den vidaste gryta du har, för om den är för smal så kommer allt att hamna ovanpå vartannat och smakerna kommer inte till sin rätt på ett bra sätt.

Detta behövs till 4
4 kycklingfileer
2,5 dl vanligt matris
4 dl buljong
1 burk ananas i bitar, spara 1 dl ananasjuice
0,5-1 dl syltlök
1,5 dl riven ost
1-2 tsk oregano
salt och peppar

Bryn kycklingen till vacker färg, salta och peppra och ta upp ur pannan.
Koka upp buljong och ananasspad.
Häll i riset och lägg kycklingen ovanpå i grytan och lägg på ett lock.
Låt koka i 20 min, håll koll så att riset inte bränner i botten.
När allt är klart, ta av från plattan, strö över väl avrunnen syltlök, ananasen och överst osten och oreganon. Lägg på locket och låt stå några minuter så att osten smälter Servera direkt ur grytan, gärna med en god sallad till.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0