fläsk på tre sätt

Som barn till en tvättäkta bonnatös så är jag uppfödd på fläsk. Randigt, rimmat, fett fläsk i olika former. När jag var liten så var det min absoluta favoriträtt. Men nu mera är det allt för sälland på vår matsedel. Dels för att maken inte gillar det salta, knapriga och feta och dels för att det är svårt att hitta det där riktiga stora fina bitarna av rimmat fläsk. Numera får man nöjja sig med färdigskivat magert eller allt för fett fläsk i små ynkliga bitar och de enda som tycks köpa är jag och Tore 96 år... jaja, nu är det i alla fall dags igen för varje jul görs det småländska kroppkakor fyllda med fläsk och då passar jag på att laga lite andra goda fläskräter också!

Just det, kroppkakor. Dessa underbara små bollar som jag inte kan få nog av och som alltid serveras nystekta, frasiga och gyllene på vårt julbord, de är en riktig tradition som jag till och med fått den skånska delen av släkten att uppskatta. Och nu gott folk så menar jag de små vita sakerna, inte de tunga, gråa, lite sega som går under tilltalet Öländska kroppkakor och som görs på rå potatis... nej nej, det må vara endast en bro mellan de tu men i verkligheten så är det ljusår. Inget illa menat, men alla vi som ätit dessa till lunch i skolmatsalen får lätta rysningar... Om man råkade tappa en i golvet på väg till bordet så gjorde det inget, den studsade så fint tillbaka upp på talriken. HUUUU

Nåja, ena dagen så blir det i alla fall nykokta kroppkakor med smör och lingon och en skvätt rinnande grädde, andra dagen kokt potatis, knaperstekt fläsk och en tjock löksås med lingon till och så sista dagen en lufsa så som min pappa lagade den. På bara potatis. Jisses, nu börjar jag nästan yra av hunger!

Kroppkakor
10-12 potatisar av en mjölig sort
1ägg
2,5-3 dl vetemjöl
1 tsk salt

Fyllning
200 g rimmat fläsk (eller lite mer...)
1 gul lök
kryddpeppar efter smak

Börja med fyllningen, den kan man gärna göra dagen innan så att den är kall när det är dags att koka härligheten.
Tärna fläsket i SMÅ fina tärningar, lättast när fläsket är halvfruset. kallt om fingrarna men som sagt lättare. En vass kniv är ett måste. Finhacka löken. Fräs lök och fläsk i en rejäl stekpanna och krydda med kyddpeppar efter smak, jag är sådär på just den kyddan som är ganska kraftig så jag smakar av efter hand. Salt brukar inte behövas eftersom fläsket är salt i och med att det är rimmat. Men om du har ett fläsk som inte är salt nog så använd lite grand om du tycker att det behövs. Ställ fyllningen åt sidan.

Skala och koka potatisen. Pressa den varm ner i en bunke och låt svalna så pass att den är behaglig att arbeta med, den får inte vara för varm. Under tiden så kan du koka upp vattnet till själva kokandet av de färdiga kroppkakorna, det brukar ta en stund att värma upp en så stor mängd vatten.
Tillsätt ägget och mjölet i potatisen men var lite sparsam, det ska bli en deg som går att handtera, men inte mer, om man är för frikostig med mjölet så riskerar man hårda, mjöliga kakor som inte gör någon glad.
Jag brukar ha en kladdig deg men mjöla händerna istället, men det är en smaksak och framför allt en vanesak, det är lite pilig och min mamma hatade det årliga koket, men gjorde det ändå eftersom hon liksom jag älskar nykokta kroppkakor.
Gör en rulle av degen och skär skivor ca 2 cm tjocka. Eller dra av en bit av degen och platta ut den lite i en mjölad handflata. Lägg i en sked fyllning, så pass att det går att stänga till genom att nypa ihop alla kanter. Rulla till en boll och lägg åt sidan. Gör så med all deg och fyllning. Om man nu till nöds inte gillar fläsk så kan man göra som min pappa, fyll koppkakan med en klick äkta och extrasaltat smör, det kallade han blinning och åt med förtjusning.
Koka upp en stoor kastrull med saltat vatten, det ska smaka tårar om det. När det kokar, sänk värmen så att det sjuder och lägg försiktigt ner kroppkakorna med en hålslev. man kan lägga ner så många åt gångn att de nästan täcker botten.  De sjunker först och när de flyter upp så ska de koka 5 min innan de är klara. Ät dem varma med lingon, smör och grädde. Mmmmmm
Och de som är kvar styckfryser vi och tar fram till jul. jag gör mina små, som en pingisboll, men man kan så klart göra störe också. De stora kan man skiva och steka upp, de små helsteker vi till en gyllene yta och äter varma på julbordet. Nu längtar jag!

Löksås
Och om man nu har fläsk hemma så kan man koka potatis, knapersteka fläsket och sedan varmhålla det i ugnen medan man gör en god löksås i stekpannan med lite av fettet från fläsket kvar.
Häll av lite fett om du tycker att det är mycket och strimla 2 gula lökar. Fräs dem mjuka i fettet tillsammans med 1 msk socker. Pudra över 2 msk vetemjöl och späd med mjölk eller grädde till en lagom tjock sås. Smaksätt med vitpeppar, soya och ev lite salt och servera med lingon! Höjdaren när jag var liten! Och så barndomens efterätt, ett glas mjölk med en sked lingon i så klart.
Lååångt innan sockerdebatten.

Lufsa
Sist men inte minst så kör vi lufsa så som min pappa gjorde. Här finns inget recept, man provade sig fram.
Smöj en ugnsfast form och lägg ut fläskskivor i botten så att de täcker hela formen, alltså så går det åt så mycket fläsk som formen är stor. Stek fläsket i ugn på ca 200 gr medan du gör smeten, det ska få en liten förtur bara, inte steka klart.
Skala och dela potatis av en mjölig sort och lägg ner i en mixer eller finriv dem till en grötig sörja. (visst åter det gott?! *S*)  Om du kör i mixer, ta lite i taget och tillsätt en pyttegnutta vatten så att det går att mixa. Krydda med salt och vitpeppar. Häll smeten över fläsket i ugnen. ser det lite ut? Gör mer smet. det ska vara en knapp cm smet i formen.
Grädda i ugnen tills ytan har fått färg och kanterna är gyllene och knapriga. Skär i bitar och ät med lngon. Eller krösamos som Emil sa!
Riktig bonnamat.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0