Latmat utan kött

Plötsligt är det vardag och det är skola, fritids och massa vardagssaker att göra. Och mitt i allt detta så ska man äta också. Vi har njutit av sommaren med grill, ätit massor av kött och plötsligt ville jag ha något annat. Men tid i köket??? Inte så mycket. Då faller jag tillbaka på ugnen. Jag kan verkligen inte leva utan min ugn och helt ärligt, vilket bra sätt att laga mat. 
En hel hög med små fina färskpotatisar blev tvättade, de som var lite stora fick delas och så ner i en långpanna. Av någon anledning går det alltid åt lite mer potatis än man tror så snåla inte. Rikligt med olivolja och så skaka lite. Ner bland detta åkte bitar av paprika, delade färska lökar, båtar av squash och morötter i bitar. Ett varv med pepparkvarnen och så rejäl omrörning så att oljan hamnar på det mesta och så in i ugnen på ca 200 -225 grader beroende på hur slö ugn du har. Sätt klockan på 15 min. När den ringer så ta ut plåten och rör om, skiva ner ett paket haloumiost i ganska tunna skivor och fördela mellan grönsakerna och så in igen i 15 min till. Klart. Var försiktig med saltet för osten är väldigt salt.
Man kan så klart servera kött till detta men osten i sig gör det lite tuggigt så för mig funkar det jättebra som en vegetarisk rätt. Om man har hemma så kan man gärna strö över lite rouccolasallad också när det är dags att äta.
Sås till är med fördel sweet chilisås direkt ur flaskan. För de mer försiktiga så kan man blanda den med matyoghurt och en skväll limejuice för en mildare sås.
Och så hinner man göra något annat med sin kväll än bara passa spisen ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0