tomater + socker = sant

image29

För flera flera år sedan var jag och en god vän i England på tågluff och hamnade då på ett litet ställe på sydvästra spetsen som heter Pencanze. Väl där letade vi upp ett "B&B" som hette TARA på vilket vi tog ett rum inrett i typisk brittisk stil med heltäckningsmatta på badrumsgolvet och blommig syntet så långt ögat kunde nå. På kvällen kom värdinnan själv, Tara, för att pricka för på en lista vad vi önskade till frukost morgonen efter. Vi prickade för mackor, the, ägg och så kom vi till tomaten. Ville vi ha vanligt grillad tomat eller grillad enligt Tara? Min vän undrade då om man inte kunde få tomaten "rå" och sällan hade vi förväntat oss reaktionen som kom. RÅÅÅÅ TOMAT??? Man kan väl inte äta en otillagad tomat??? Jag har aldrig hört någon som äter en rå tomat, sa den förfärade stackars kvinnan. Men efter mycket om och men fick min vän sin tomat och flera gäster fick också veta under frukosten att Tara serverat en RÅ tomat!
Själv valde jag den grillade enligt hennes recept och fick en mjuk tomat med ett täcke av brunt socker på toppen. Det var verkligen gott! Jag vet att jag använder löjligt mycket socker i maten mitt i sockerdebatten, GI-trenden och allt vad det nu är, men för mig är det en underskattad smakhöjare och i alla fall bättre än Glutamat och liknande! Smaken i en solmogen tomat lyfter verkligen med en nypa socker och om man inte tror mig så skiva en riktigt röd fin tomat som är rumstempererad, strö över lite socker och kanel och smaka, det är underbart!
Idag hittade jag skålen med coctailtomater i ett undangömt hörn, några hade redan blivit ledsna, men jag räddade så många jag kunde och några trädde jag upp på rosmarinpinnen som blev kvar efter morötterna igår och bakade i ugnen. När de var klara, varma, lite mosiga och med sprucket skal så fick sig allt några små korn socker och så åt jag dessa milda, söta tomaterna med en diskret ton av rosmarin. Man kan ju bli lyrisk över mindre. Eller kanske inte, men jag tyckte det var toppen. Vackert och gott tillbehör till kött, kyckling eller vad man vill. Tänk att toppa en rätt med en kvist med tomater och rosmarin! jag ska visa nästa gång jag gör det, för idag hann jag äta upp alla tomater innan jag kom ihåg kameran *rodnar* men kom ihåg, socker är bästis med tomater!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0