Varm bönsallad

När jag provade en sk. GI-låda hos Fröken Grön fick jag en påse med Cranberry bönor som lät spännande. jag kan erkänna direkt att jag och bönor är inte så väl bekanta med varandra annat än barndomens skräck: Bruna bönor och nutidens smarta snacks, kikärtor med kryddor som rostats till härlig knaprighet. Men man måste ju prova eller hur? Nu är ju i sig inte bönor så himla snabbt, men om man har färdigkokta dito så kan man göra mycket gott. Jag lade dem i blöt i går och kokade idag medan jag ändå satt hemma och läste redovisning... Kombinera nytta med nöjje är min paroll ;)
Lagom som det var klart och jag kunde packa in lagom stora omgångar av bönor för frysen så var det dags för lunch. (vad det ska bli av dem, det har jag inte bestämt ännu, det får jag återkomma om!)

image51

Så jag provade att fräsa upp en hög färdigkokta bönor i lite olivolja med salt och peppar från kvarnen. De fick fräsa en stund och när det känndes precis klart så vände jag ner en blandning av babysallad från Austad gård med bla ärtskott och lite rouccola samt en näve delade körsbärstomater. Detta toppade jag med lite rester från kylskåpet, idag fanns det några trasiga skivor parmaskinka från Serbien kvar (en klar favorit, den har mer smak än den traditionella)
Detta avnjöts sedan framför tvn tillsammans med min nya idol, Rachael Ray, gudinna i köket och på att laga smart, god och snabb mat! Länken finns under rubriken länkar till vänster på min blogg. En galen kvinna med en galen sida och massa tips och inspiration. Dock på engelska, men inspiration känner inga gränser!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0