Kassler i ugnen

När jag köper kassler finns det två kriterier som gäller: den ska vara på extrapris och det ska finnas en stor bit utan ändstump så att jag kan skära många skivor till flera middagar. Så skivar jag direkt och förpackar i lagom stora omgångar, vi äter 2 skivor per person hos oss, men det kan ju variera! Kassler nu för tiden, har jag läst, är inte alltid så pass värmebehandlad att man kan äta den som den är utan för att vara säker så bör man tillaga den. När jag var liten åt man kall tunnskuren kassler till sommaren, men det är tydligen inte längre lämpligt enligt Allt om mat. Åtminstone skall man kontrollera på förpackningen om kasslern är tillagad i rätt temperatur innan man börjar mumsa i sig den kall.
Vi steker skivor till en potatisgratäng eller så gör vi en gratäng av det hela.
Till är det gott med kokt ris och en sallad.
image38

Jag gör två varianter. Antingen en svampsås eller med ost och ananas.
Smörj en ugnsform ordentligt och lägg ut skivorna. Lägg avrunna ananasskivor på kasslern och häll över en vit sås i vilken man rört ner ca 2 dl riven ost och om man vill en msk grov stark senap. Sätt in allt i ugnen och se till så att det blir en gyllene yta på och servera sedan.
Grundrecept på vit sås:
2-3 msk vetemjöl
2 msk margarin
ca 5 dl mjölk
salt och vitpeppar
ca 2 dl riven smakrik ost
Smält smöret i en kastrull och ta av från värmen. Häll i ca 1/2 dl mjölk och vispa ner mjölet och späd sedan med resten av mjölken. Koka upp såsen under omrörning och skoka den sedan på svag värmen i ca 2-4 min för att få bort mjölsmaken. Krydda och när dne är klar, smaksätt med tex senap och ost.
Förutom såsen så sköter sig denna middag utan direkt ansträngning så det får falla under kategorin latmat
Och om man föredrar så går det bra med kokt potatis till också!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0