Pasta med rostad tomatsås

Det är nästan sommarvarmt och vi MÅSTE skaffa en ny grill, den vi hade förra året har fallit sönder under vintern. Nu ska vi bara bestämma vilken sort vi ska ha. Murad, rörlig, kol, gasol? Ja ni fattar. Men det underbara vädret har fått min redan ganska stora aptit på grönsaker att öka. Och en önskan om lite lättare mat. Det tunga såsiga gräddiga hör mer den kalla årstiden till. Så igår hittade jag underbara mitt-i-mellan-stora kvisttomater med underbar djup röd färg. På dem lagade jag en supersnabb tomatsås, eller i alla fall lätt. Viss framförhållning krävdes eftersom de skulle bakas i ugnen, men under tiden hann jag med massor!!! En lätt hit, gott, massor av smaker och enkelt. Precis som sommarmat ska vara!
Jag tog en ganska stor ugnsform som jag ringlade olivolja i botten på. I den la jag en stor låda tomater, sköljda så klart och med ett kryss i toppen för att slippa explotioner i ugnen. Tillsammans med tomaterna fick 3 hela men skalade klyftor vitlök samsas och så yterligare lite olivolja på toppen. Kanske totalt några msk. I åkte också ca 2 msk balsamvinäger och så några varv med pepparkvarnen. In i ugnen på 175 grader i ca 30 - 40 min, beroende på hur stora tomaterna är. Om man använder coctailtomater så går det nog snabbare. Kolla till dem i bland. De ska vara mosiga och mjuka men inte brända.
Koka pasta.
Ta ut formen och strö över 1 tsk socker, flingsalt och mosa ihop allt i formen med en gaffel eller mer effektivt med en potatisstöt. Klipp eller riv över massa färsk basilika och häll av pastan. Blanda ner pastan i formen och rör om ordentligt. Servera direkt med riven parmesan om man gillar det och en näve rouccola på toppen.
Massa smak av tomat, rostad vitlök och färska örter. sommrigt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0