Kolaknappar

Ibland, när jag har en ängels tålamod så bakar jag dessa pyttesmå, livsfarliga men ack så goda kolaknappar. Det blir många och tack och lov för det eftersom det är ett näst intill heldagsprojekt att tillverka dem. Man gör den deg, rullar små små kulor (ta hjälp av alla som vill äta!) som sedan ska stå i kylen minst en timme innan man gräddar dem i låg temperatur i 20-30 min. Det tar sin tid, men det är det värt! De är som godis, lagom stora, söta, smörkola-aktiga och kan även ätas direkt ur frysen *L*
Här funkar det så bra eftersom mina barn räknar allt och mängden är viktigare än storleken. Alltså kan man få ta två, kanske tre för att de är så små! Lyx. Och själv kan jag smyga ut i köket och sno mig en direkt ur frysen till kaffet. Och eftersom de är så söta så räcker det med en.


Man behöver
200 g margarin
3 dl socker
2 dl vetemjöl
1,5 msk mörk sirap
1,5 msk vanilinsocker
1 tsk bikarbonat
1 tsk bakpulver

Rör margarinet och sockret i maskin tills det är vitt och pösigt.
Mot slutet så häller man ner sirapen.
Blanda allt det torra i en skål bredvid och häll ner i margarinröran. Arbeta ihop men inte för länge. Det blir som en fast smet, mjukt och lite kletigt.
Rulla små kulor i storlek med vanliga spelkulor (den lilla sorten) och lägg på brickor eller liknande som får plats i kylen. Vi lägger ibland några spelkulor på bänken för att jämföra storleken så att det blir rätt. Om de blir allt för stora så blir de mjuka och kletiga ochinte alls så där lagom spröd-sega.
När de vilar i kylen kan de ligga tätt tillsammans.
Värm ugnen till ca 90 grader och ta ut bollarna. Lägg dem glest på en bakpappersklädd plåt och grädda dem i 20-30 min. De ska INTE få färg, de ska vara samma färg som innan i princip, bara platta. Bli inte orolig över att det ser ut som om de vilar i en pöl när de kommer ur ugnen, det är okej, låt dem svalna på plåten på pappret och när de är svala så lossa dem med en stekspade och lägg på galler eller på nytt papper att kallna helt.
För att påskynda lite så kan man rulla några bollar och lägga hälften i frysen, cs 25 st, lagom för en plåt och så 25 st i kylen medan man rullar vidare. Då räcker det med 30 min i kyla innan man kan grädda. och när den plåten är klar så har den första omgången i kylen vilat en full timme.
Förvara i frysen och ät när du blir sugen .

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0