Vinbärskaka lyx

Vi har en ynklig buske med svarta vinbär på framsidan av vårt hus. Men den har fullt av klasar med fina stora vinbär. Och i ärlighetens namn så lider vi ingen brist annars heller för många vi känner har ett överflöd och delar gärna med sig. Så det kokas gele och saft och frysen är full. Jag ska ärligt erkänna att jag inte är superförtjust i just vinbär, visst äta från busken är gott, och gele till steken är också gott, men mer??? Alltså fick jag hitta på något gott man kan göra för att faktiskt ta tillvara på de nyttiga bären! Och bakverk är ju gott *S* Alltså skapade vi den här kakan som faktiskt är populär även bland dem som vanligen inte är så himla glada för just vinbär. En mjuk kaka i fyrkantig form som man skär i bitar, täckt av en söt god glasyr med philadelphiaost. Vem kan motstå det???
Kakan går bra att frysa utan glasyr och för all del, man kan äta den utan också, då gärna ljummen med lite grädde eller vaniljsås.

Kaka:
1 dl mjölk
125 g margarin
2 ägg
2,5 dl socker
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
ca 2 dl repade vinbär, gärna både svarta och röda om man har

Koka upp mjölk och margarin, jag kör det i micron på full effekt så att fettet smälter och mjölken blir riktigt varm.
Vispa ägg och socker pösigt och vispa ner den heta mjölkblandningen . Blanda ner mjöl och bakpulver och rör smeten klimpfri. Häll i en ugnsform täckt med bakplåtspapper, ca 24x32 cm. Min form håller de måtten, det är inte så petigt, anpassa gräddningstiden bara.
Grädda i knappt 200 grader i 15-25 min beroende på formens djup etc. Känn att den är torr. Ta ut och låt svalna.
Vispa ihop en glasyr  och bred över kall kaka och skär sedan i bitar.

Glasyr:
200 g philadelphiaost
150 g smält avsvalnat margarin
3 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
1 tsk limejuice
Vsipa pösigt och bred över kakan.

Kommentarer
Postat av: Åsa

Åh vad glad jag blev över att du åter är i bloggvärlden!!!! kram

2008-07-23 @ 08:42:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0