Tårta

Under sommaren så fyller de flesta i vår familj år en efter en. Det innebär en massa kalas och på kalas ska man ju ha tårta. Alltså får man försöka variera sig så att vi inte ska tröttna (eller våra gäster för den delen...). Nu har jag dock övergivit den klassiska sockerkaksbotten som grund för våra olika sorter och helt övergått till at basera mig på en rulltårtsbotten. Väldigt fluffig, man slipper skära bottnar med varierande resultat och man kan lättare fixa till tex en biltårta... Om man vill ha en rund tårta så går det också bra och man kan få till en skojig spiraltårta som ger tårtbitar som är randiga på "fel" håll. Väldigt lätt att göra och man kan med hjälp av flera bottnar få till en cirkel med maffig diameter! 

I mitt tidigare liv brukade jag skoja till det en hel massa och alltid spritsa, garnera och pula till förbannelse. Men med nya prioriteter så gäller en ny devis: bara den smakar gott så... Och det gjorde det tydligen på lillemans kalas då i princip 10 barn satte i sig en tårta lagom för ca 20 pers... gott betyg för smaken men kommentaren efterråt var att den inte alls var så lik en bil... Döm själva. Personligen så anser jag att man med lite fantasi kan komma ganska så långt!


Till den här gick det åt 2 plåtar, dvs två satser rulltårta för att det skulle räcka. Och hjulen är kakor som också de fick en strykande åtgång ;)

Just bilen består av mosade jordgubbar + en gnutta socker samt vaniljkräm blandad med vispad grädde (ca hälften/hälften) mellan bottnarna. Ovanpå är det blandat grädde och vaniljkräm i proportionerna en del kräm till två delar grädde. Mest för att sonen inte gillar grädde så mycket och lite för att det blir stabilare, tycker jag, med lite kräm i.

Om jag ska förklara spiralvarianten så bygger den på en rulltårtsbotten, dvs en rektangel som man skär i remsor på längden, jag brukar tycka att 4 remsor är lagom, men då blir den ganska hög och på en plåt relativt liten i diameter, lagom till ca 6 personer (som gillar tårta)
Putsa kanterna så att den är jämn och dela på mitten längsgående en gång och sedan var halva på mitten en gång så att du har 4 lika breda remsor. Det är inte petnoga att alla remsor är exakta, det kan man jämna till sedan! Bred ut din fyllning på remsorna, mest praktisk är att göra alla på en gång. Börja med den första remsan och rulla ihop den som en rulltårta fast från kortsidan. Ställ rullen mott på tårtfatet. Ta sedan nästa remsa och fortsätt snurra den runt mittenspiralen och gör så med så många remsor som behövs för att tårtan ska bli så stor som du vill ha den. Två plåtar ger en ganska lagom normalstor tårta tycker jag.
När det är klart så kan du bre ut grädde eller vad du nu gillar ovanpå och garnera precis som vanligt. I den senaste så blev det mosade hallon och samma grädde/vaniljkrämsblandning som jag gör. Det var gott!

Inte så snygg, men illustrativ(?) bild på ränder som är åt "fel"håll.

Kommentarer
Postat av: carolina

men åh vad jag blev sugen på tårt-kalas nu ;) gillar cookiesarna där på sidan!

2008-07-25 @ 00:44:39
URL: http://acarolinas.blogg.se/
Postat av: Mia

Kakorna var en hit hos de yngre som åt å dem fick vi dela i små bitar så att alla fick smaka. Men visst är det gott med tårta, gör en buffe, massor av olika sorter och frossa!

2008-07-25 @ 13:15:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0