Rulltårta

Jag kom på igår att det kanske är bra att faktiskt också lägga ut ett recept på just rulltårta om någon vill baka. Jag har ett gammalt klassiskt recept som jag fått av min mamma, men jag tror att det kommer från sju sorters kakor från början. Själv kan jag inte göra vanlig rulltårta, det går alltid åt skogen hur jag än gör, men goda tårtor kan det bli ändå!
För en oinvigd så är det viktigt att vispa läääänge, det måste vara fluffig smet och man behöver forma bakplåtspappret, dvs vika det så att pappret inte sluttar mot plåtens kanter utan är vikt mer som en låda som passar långpannan eller plåten. Jag ogillar att sprida löst socker i köket så jag lägger ett rent papper på en ren plåt och strör på socker att vända upp den varma kakan på för att inte ha sockerkorn på rymmen mer än nödvändigt och om pappret sitter fast så brukar jag ta en isbit som jag gnider mot pappret (och ja, den smälter vilket både ger kyla och fukt på pappret) så lossnar det lättare. Några tips bara. Och som sagt, ingen panik om den gigantiska spiralen till tårta inte är helt jämn ovanpå, det är bara att jämna ut med grädde!

Rulltårta (1 plåt)
3 ägg
2 dl socker
2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
0,5 dl mat- eller kaffegrädde

socker att vända upp kakan på

Vispa ägg och socker tills det är vitt och riktigt fluffigt.
blanda mjöl och bakpulver och vänd/rör försiktigt ner i smeten och tillsätt gräden.
Bred ut smeten på ett bakplåtspapper som har skarpa hörn, se till att smetne är ganska jämnt fördelad.
Grädda mitt i ugnen ca 5-8 min i 250 grader eller 225 om det är varmluft. 
Kolla den noga, för den måste vara klar i mitten, annars får man inte av pappret. 
Vänd upp den varma kakan direkt på ett lager strösocker på ett rent papper och dra av pappret som den är gräddad på. Låt den svalna och skär till en tårta. Eller bred sylt över den vama kakan och rulla ihop den till en rulltårta och låt den svalna med skarven neråt innan den skärs i bitar.  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0