Mer grill

Idag fyllde vi vår trädgård med så mycket rök att jag började bli nervös att någon skulle ringa till brandkåren... Medan maken snickrar på är jag plötsligt en glad amatör vid grillen och det är kul. Idag provade vi fläskkotletter. Barnen börjar knorra: kan vi äta något annat än grillar snart??? Okej okej, jag ska laga mat inne snart, men håll med om att det är föga lokande att ställa sig inne där temperaturen närmar sig 40 grader med spis och/eller ugnen på... alltså: ut i trädgården och laga till något snabbt.
Frysen är räddningen, fram med något som ser vettigt ut och så vänta och se. *L*
Dagens fläskkött fick sig en go massage tillsammans med olivolja, svartpeppar, färsk timjan och så lite salt. Många säger att man inte ska salta innan tillagning och jag har provat båda sätten och tycker att det blir bättre smak om man saltar innan, men då precis innan det är dags att steka/ grilla. Men det är min åsikt och en och annan "riktig" kock kan säkerligen bli sur nu. jaja
Varför rök det så??? JO för att jag slängde på några rejäla kvistar rosmarin på glöden och så på med kött och lock. Sedan fick köttet rökas/grillas där inne ihop med all den aromatiska röken från rosmarinen. Mmmmm.
Mitt tips, novis som jag är vid gallret är nog att satsa på ett lite tjockare kött. Det gäller ju även i stekpanna hellre lite tjockare som man lagar varsamt än ett tunnt som lätt blir torrt.
Nu har vi badat och hängt tvättställningen full av badkläder och handdukar. Nu ska vi snart sova.
Och i morgon ska vi laga "vanlig" mat, det har jag lovat.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0