kyckling med sweet chili och lime

När man är lagom lat på en lördag men ändå vill ha något mer än bara den gamla vanliga maten så började jag klura på vad vi skulle kunna hitta på. Det fick bli en vanlig herderlig kycklingfile (dock omarinerad!!! varför man nu kallar en stackars uppblött och mosig bit rösa gummi för marinerad kyckling... men det är en annan historia) jag hade fått önskemål från barnen om potatisbåtar i ugnen, dvs klyftpotatis så detta skulle efterlevas. kanske i efterhand inte den allra bästa kombinationen, men det gick. Hade nog personligen föredragit jasminris, men men.
lätt som en plätt var det i alla fall, det mesta skötte sig ju själv. Jag rörde ihop en marinad av ca 1 dl sweet chilisås, ca 1 tsk sesamolja, några msk vanlig neutral matolja, skalet från en lime och så saften också, Detta fick fileerna ligga och gotta sig i en stund innan de åkte in i ugen med marinad och allt i en form. Knappt 200 grader tills köttsaften var klar och så vila under folie medan de förkokta potatisen gick in i ugnen på 250 grader. Lite sallad till coh en sås på creme fraish med sweet chilisås och lite extra vitlök, kanske lite salt och lime och så var den middagen klar...

Kommentarer
Postat av: Sophie

Då räddade du ännu en middag åt mig Mia! Jag hade ingen sesamolja hemma så det fick bli lite soja som ersättning, vilket enligt min mening gick bra. I såsen bytte jag till matyougurt, brukar använda det i stället för creme fraiche. Väldigt gott och uppskattat blev det hur som helst.

2008-01-30 @ 17:18:09
Postat av: Mia

Så bra! Jag använder matyoghurt ibland också men den laktosfria varianten är lite märklig och inte lika god och krämig som "vanlig" tyvärr. Soja fungerar också, men prova sesamolja någon gång, det ger en suverän smak tycker jag som är lite besatt... skyller även det på mina gener *L*

2008-01-30 @ 22:36:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0