kalopsen som blev något helt annat

Jag gillar köttgrytor. Och på matsedeln stod det kalops, men plötsligt så kände jag inte alls för de smakerna, vet inte varför, men så kan det bli ibland. Så vad göra? Gryta var ju ganska givet, men med vad? Jag körde ihop lite av vad som fanns och det blev faktiskt gott. Riktigt gott. Till och med barnen åt, trots mycket smak och örter. En rejäl lunch blev det också kvar. Och lite blodad tand fick jag, så nu är frysen full med prisvärd fransyska som förpacktas i grytbitsformat.
Kött har någon frågat mig om. Jag är ekonomisk och låter ganska ofta priset styra. Och en gryta som kokar länge för att bli god behöver inte det finaste köttet för koktiden gör att det ändå blir ganska mört. Så det går bra med det affären kallar grytbitar av nöt om man är osäker, men högrev, bog och fransyska funkar också bra. Idag var fransyskan bara 10 kr dyrare än högreven och med tanke på hur mycket fett och senor som fanns i dagens högrev så föll valet på fransyskan som bara behövdes putsas lite lätt. För om man köper en hel bit kött och skär ner själv, putsa då, det är så trist att få en köttbit i munnen som mest består av hinnor, sena och fett. Inte ens den godaste smaken på såsen kan uppväga det!

Jag använde:
ca 600 g nötkött
2 stora morötter
2 gula lökar
2 tärningar köttbuljong
2 klyftor vitlök
1 dl rött portvin
4 dl vatten
2 dl grädde
2 msk mjöl
färsk rosmarin
färsk timjan
ett lagerblad
salt, svartpeppar och lite vitpeppar
1 msk socker

Ta fram en rejäl stekgryta elelr liknande och bryn köttet i omgångar så att det får en fin stekyta. Ta upp det färdiga köttet och fortsätt med nästa omgång, tar man allt på en gång så kokar det istället för steker och blir mer grått och trist än brunt och fint. Skala och dela löken, jag kör i relativt stora tärningar, men det är en smaksak, skiva, hacka, klyfta... vad du gillar. Stek löken tillsammans med den sista omgången kött. När allt köttet är brynt, lägg tillbaka det och löken i grytan och krydda med salt och vitpeppar. Häll på vattnet och koka upp. Skala och skiva morötterna och lägg ner i grytan tillsammans med hela men skalade vitlöksklyftor, lagerblad, rosmarin och timjan. Mina kryddor har överlevt vintern ute så jag använder dem, har du inga så går det bra med torkade.
Låt grytan koka 20 min ca och häll sedan i portvinet och buljongtärningarna. Fortsätt koka tills köttet är mört. Red såsen med grädde och mjöl, prova dig fram till rätt konsistens. Smaka av med salt, peppar och lite socker. Ta upp kryddkvistarna och servera med kokt potatis och en grönsak.

Kommentarer
Postat av: Mikaëla

Hej!
Vilken trevlig blogg du har! Jag sitter här och äter fet korv och färdiggjord pommes frites och känner mig lat, onyttig och oinspirerad på matlagning. Sökte på snabb och nyttig mat och hittade till din blogg. Vad trevligt du skriver! Roligt att du lägger ut läckra foton också! Jag kommer säkert laga något av dina tips! Djupfrysta fiskblock ligger i frysen så jag funderar på dina foliepaket imorgon kanske. :) Tack för att du delar med dig!

2008-01-19 @ 21:05:15
URL: http://stp.lingfil.uu.se/~mikaela/recept
Postat av: mia

Välkommen Mikaela och tack för din kommentar, kul att du blir inspirerad! Och jag lovar att jobba på med fotona också, det kan vara bra att få en bild av hur det kan se ut för att bli lite extra sugen...

2008-01-21 @ 14:41:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0