gröna fiskbiffar

Mitt mål är att vi ska äta fisk en gång i veckan i vårt hem. Barnen drabbas då de rekommenderade två gångerna per vecka och blir förhoppningsvis kloka och friska av det... men ibland bara kräks jag på fiskpinnar och måste hitta på något annat... och då exprimenteras det vilt i köket. Gårdagens variant blev uppskattad av de vuxna, totalt ratad av barnen, men man kan ju inte lyckas alltid ;)
Nu erkänner jag att jag inte kollade måtten helt noga i går, det var ju trots allt ett försök, men jag kan ju i alla fall tipsa lite ändå. Och någon kanske har en matberedare som fixar att mixa firre utan massor av vätska i stället för en mixer tex...och då kanske det också går lättare. Fast jag kan ju berätta att även en väääldigt lös smet blev bra här, bara lite kladdig att forma till!
316172-88
Här är en annan omgång fiskbiffar som fick sås utan rouccola, helt okej det också!

Jag mixade i alla fall tinad fisk, billigaste sorten som var först skuren i mindre delas. Detta kördes till smet med lite matlagningsgrädde (eller kanske hyfsat mycket eftersom min mixer vägrade samarbeta annars...) ägg, salt och peppar samt en REJÄL näve rouccola. Jag älskar rouccola som krydda men gillar det faktiskt inte så mycket i sallad. Det blev en smet som i migg fall var lite jobbigt lös, så det går säkert att minska på grädden! Smeten klickade jag ner i ett fat med ströbröd, hällde ströbröd ovanpå och förflyttade hela kletet till en stekpanna... som sagt en fast smet är nog att föredra.
Till detta hade vi ugnspotatis och en sås på creme fraish, salt och peppar, röd rom, en finhackad sharlottenlök och massor av finhackad rouccola. Väldigt gott! Och snyggt gröna biffar som kändes extra lyxiga med romsåsen.
Det som blev kvar av rouccolan stoppade jag i frysen i en påse så att jag kan krossa den när den är fryst och ha i nästa sås!

Kommentarer
Postat av: Åsa

Men varför inte riktig grädde?! Godare och nyttigare!

Tips; läs "Den hemlige kocken"..

2008-01-17 @ 09:40:31
Postat av: Åsa

Fiskbiffar tycker jag är ett kanonbra sätt att få i sig fisk. Fiskpinnar kommer inte innanför dörrarna här så jag får vackert göra egna rätter.

Ruccola ska jag testa någon gång! Tlls vidare tipsar jag om att mixa fisk med lök, vitlök, salt, peppar, ägg, vispgrädde och spiskummin. Det är en bra kombination och våra barn äter det faktiskt!

2008-01-17 @ 09:42:37
Postat av: Mia

Jag använder bara I-mat matlagningsgrädde här för att alla ska kunna äta och den laktosfria vispgrädden är inte lika god i min smak. Säkert inbildning, men jag köper inte gärna den. Och Kelda skriver jag nog mest av gammal vana...

2008-01-17 @ 19:54:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0