godismuffins

idag när vi fortfarande är hemma och tycker synd om oss så funderade vi på vad man kunde göra för att pigga upp oss. Och nej, jag vet att man inte ska trösta sig med mat men det är så himla lätt att baka med uttråkade ungar och en less mamma. Och så får man något gott som belöning dessutom. Nåja, alltså bestämde vi att vi skulle baka. Frågan var då bara vad... vi är lite less på bruna muffins nu, dvs smaksatta med kakao eftersom det har varit standard ett tag. Så vi spånade loss om vad som är gott och vad vi skulle vilja ha. Det slutade med frysta hallon och hackad mjölkchoklad. Och vilken hit det var!!!! Rena rama godisbitarna.
Detta grundrecept är lagom till 12 stora muffins och man kan smaksätta det hur man vill. Man kan riva ner citronskal, hälla i vaniljsocker, russin, äpplen och kanel, blåbär eller vad man nu känner för. Men prova gärna hallon och choklad, det är såååå gott!
316172-90

125 g margarin, rumsvarmt
1,5 dl socker
2 ägg
2,5 dl vetemjöl
0,5 - 1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
2 msk mjölk

ca 1,5 dl frysta hallon
ca 100 g hackad mjölkchoklad

Rör margarin och socker vitt och pösigt.
Tillsätt äggen ett i taget och vispa ordentligt mellan dem.
Rör ner mjöl och bakpulver och vaniljsocker. Blanda, men arbeta inte allt för mycket. Tillsätt mjölken och sedan vald smak. Se till att det är hyfsat blandat men det behöver inte vara perfekt. Klicka ut smeten i pappformar som gärna får stå i en muffinsplåt. Hos oss blir det 12 stora muffins eftersom vi fyller dem rejält, men har man ingen muffinsplåt så kan man ta dubbla pappersformar eller sk muffinsformar och fylla med ca en rejäl rågad matsked och då kan det bli fler. 
Grädda i 200 grader ca 12-20 min beroende på ugn och storlek på muffinsen!
Känn med en stick så att de är klara i mitten. Låt svalna under bakduk.  

Kommentarer
Postat av: husmor på redbergsplatsen

nu har jag bakat dessa muffins och jag säger bara HERREGUD vad goda de är! selma slabbade på lite rosa glasyr och chokladhjärtan också (alla hjärtans dag till ära, även om jag helst bojkottar den).

2008-02-15 @ 15:54:39
Postat av: mia

Ännu mer socker och sött mmmmm glasyr skall aldrig underskattas!
Du skulle ha fotat och visat upp era fina muffins, jag vet inte om man kan det i en kommentar men i alla fall. Vi provade med mjölkchoklad med hackade hasselnöter i nödens stund och det var nästan ännu godare eftersom jag och sonen är nötgalna.

2008-02-17 @ 18:28:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0