är den brun, röd eller...

I vår familj så är den ändlösa disskussionen om huruvida köttfärssåsen ska vara brun eller röd, dvs med eller utan krossad tomat. Barnen gillar brun och vi vuxna äter mest röd. Igår busade jag till det lite och gjorde en orange sås som omväxling. Jag snöar lätt in på olika ingredientser och just nu är selleri en sådan som jag fastnat för... desutom så försöker jag ju lura i mina ungar lite mer grönsaker än bara de få ynkliga synliga delarna från växtriket som de frivilligt äter. Jag hoppas ju att en och annna nyttighet från det jag stoppar i saker ska följa med ner i dem även om de petar bort det mesta. Kanske lite önsketänkande men än har ingen dött av skörbjugg i familjen så något rätt gör jag ju uppenbarligen.
316172-92
Alltså lagade jag köttfärssås på
400 g blandfärs
1 stor morot
0,5 gul lök
1 stjälk selleri
1 klyfta vitlök
1 tärning köttbuljong
lite worshestershiresås
0,5 dl krossad tomat
örter (oregano, basilika och lite timjan)
kryddor efter behag.
Riv moroten, hacka löken och sellerin och vitlöken. Fräs i lite olivolja tillsammans med köttfärsen. Späd med tomatkrossen och krydda med övriga ingredientser. Koka ihop till en mustig sås, ca 15-20 min. Smaka av och servera med pasta.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0