regnväder och födelsedagsbuffe

I helgen har vi varit borta hela familjen för att fira släkt som fyller år. Det blev en överraskning att vi "barn" planerade och lagade en lunch åt de som fyllde år. Lite trixande men väldigt roligt och massor av mat! Visserligen var vi många till lunchen, men det hade nog räckt till ännu fler för det blev massor över! Jag kan ju också avslöja att när vi planerade vårt kalas så ingick INTE regn i denna bild av den perfekta dagen ute på soldäck... men men, man kan inte styra allt så plötsligt satt vi där under en markis med fel lutning och blev allt mer fuktiga. Det gick och vi hade trevligt och maten blev god, men kanske inte vad vi hade tänkt.
maten då? Detta ÄR ju en matblogg. *L*
Det blev grillad lammfile på spett och entrecote på spett. Några köpta färdigmarinerade och några som fick ligga i en färdigköpt marinad. Det var lite synd för det kunde ha blivit ännu godare, nu fick vi leva med en syntetisk citrussmak som hela tiden låg som en lätt dimma över köttet elelr en allt för markant och artificiell chilismak som brännde av ytlagret på tungan. Till det så serverade vi majschips, tre olika dippsåser, grönsaksstavar, nybakad baugett och en potatissallad som bestod av en hemlagad aioli, potatis (så klart) gröna bönor, små tomater, rödlök och gräslök. Lagom kladdigt och gott för den som gillar potatis.
Desserten var en stor skål chokladpudding med vispgrädde eller (för vissa dock OCH) en fantastisk tårta i 4 lager med vaniljkräm, grädde och färska skogshallon. Hela denna härlighet dekorerades med riven mörk choklad och så lite text i smält choklad och ett ljus. Pampigt! Jag avslöjar gladeligen att det inte var jag som bakat denna fantastiska botten som blev hög som en hatt och som var jättefin. Ja gkan bara buga och skämmas lite över att jag inte lyckas med liknande bravader utan är förpassad till de platta skapelserna...

Jag avslutar med ett fantastiskt recept på marinad för den som inte blir så sugen på köpta dito efter min lilla sågning... Det här är perfekt till fläskfile, men tänk på att den massiva mängden salt gör att man behöver ganska rejäla köttbitar för att de inte ska bli för torra, så rejäla bitar, gärna 4x4 cm. Grillas under lock så att de blir lite saftiga och inte för länge!
Torka av köttet innan grillningen och se till att ha genomblöta spett. Passar också till lamm och ätes med fördel till en maffig grekisk sallad!
Marinad: (lagom till ca 600 g kött)
0,5 dl neutral olja
2 msk paprikapulver
1 msk torkad oregano
2 msk salt (jag har inte skrivit fel!)
1 stor gul lök, skivad
1 msk grovt malen svartpeppar
1 dl vitt vin (fungerar med rött också, men vitt är att föredra!)

Blanda marinaden och skär väl putsat kött i bitar. Marinera gärna minst 6 timmar och vänd på påsen då coh då. Ta upp köttet och torka av det innan det träs på spett och grillas.

Kommentarer
Postat av: Eva

Åh hej svejs...kors vad mycket bra tips jag får här...korvgryta och en hemmagjord marinad! Jag tycker också de "färdig" marinerade köttet smakar rent ut sagt dåligt och denna marinad låter ju jättegod...och garanterat utan E-ämnen... :)

2008-08-12 @ 01:22:36
Postat av: Mia

Hej hej

Jag brukar frysa in vinslattar som blir över i plastpåsar så att jag har i frysen till marinad, då funkar det med fryst vin. Litet tips bara. Helt klart värt att prova denna marinad, den är kalas.

2008-08-17 @ 10:40:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0