en gammal flaska glögg

jag hade en effektiv dag nyss och röjde i alla små vrår där man inte alltid kollar så noga. Och där hittade jag en flaska starkvinsglögg från i julas. Hoppsan då. Och plötsligt började jag fundera på hur man skulle kunna använda den. Jag är lite för konservativ för att börja drick glögg i augusti så det var för mig uteslutet. Nu har det ju dock regnat lite i olika perioder, temperaturen har sjunkit och matlådorna i frysen är slut... alltså kallades det på lite mer rejäl mat. Det fick därför bli en köttgryta med potatismos till för i vår affär har färskpotatisen antagit gigantiska proportioner och är mjölig nog för att mosa utan att det blir tapetklister. Halleljua. Glöggen blev en god smaksättare som mest gav intressant smak och inte så julig tousch som man kanske kan befara. Så det är ett av många sätt att konsumera den överblivna juldrickan mitt i sommaren. Vad jag ska göra med resten? Hmmm det återstår att se!


en rejäl gryta:

600 g nötkött, tex högrev, fransyska eller ytterlår putsat och i ganska rejäla grytbitar

2 gula lökar i bitar

3 morötter i bitar

20 svampar i kvartar

1/2 paket bacon, finklippt

1 klyfta vitlök, hel

salt och peppar

1/2 dl kalvfond

2-3 dl glögg

2 dl vispgrädde


Bryn köttet i omgångar i en stor gryta. Se till att det får fin färg runt om, salta och peppra och ta sedan upp det. När allt kött är brynt, fräs baconbitarna, svampen och löken. Se till att löken inte blir bränd. Lägg tillbaka köttet och tillsätt morot och den hela vitlöksklyftan. Häll på glöggen, fonden och peppar. Börja med den lilla mängden glögg, ser det för lite ut, häll på lite mer. Låt grytan sjuda under lock ca 30 min. Häll på vispgrädden och koka ytterligare 20-30 min och smaka av. Mer fond? Med av något annat? Är såsen tunn så kan den redas annars så kan den vara, grädde kokar ihop till mer simmig konsistens. Men glöggen kan göra att det inte blir så tjock sås som man vill (läs som vi vill) ha. Servera med kokt potatis, potatismos eller ris. Och blir det över så kan man ju fylla på lunchlådeförrådet.


Kommentarer
Postat av: Lisa

mums ja, gryta med glögg i har vi också lagat här hemma. riktigt gott, tycker jag!

2008-08-19 @ 09:43:54
URL: http://lisasfyrakvadrat.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0