barnmat? Nope. tydligen inte

Jag har länge varit väldigt glad över att mina barn gillar otypiska barnsaker när det gäller mat. De äter gärna ädelost, brie, chili, thaimat, skaldjur och entrecote. Vi har kunnat servera ganska varierad kost, inte BARA fiskpinnar och falukorv. Men så plötsligt har fler och fler rätter försvunnit från menyn, minerna blir allt surare vid bordet och det är allt som oftast ett blääää när talriken kommer på bordet. Jag försöker intala mig att det är en FAS, det går över. Men man undrar ju ibland. Särskilt när man är inne på femte veckan i rad med både fiskpinnar och falukorv på menyn...

Härom dagen skulle vi fixa hela dagen i trädgården och jag hade inte superplanerat middagen så det blev lite spontant. Men kött gillar de ju och grönsker kan gå ner... pasta funkar alltid. Så en vanlig måndag så blev det grillade skivor av lammstek som fått marinera i olivolja ca 1 dl, balsamvinäger knappt en halv dl, salt, peppar, 2 krossade och sedan skivade vitlöksklyftor och två rejäla grenar rosmarin klippta i småbitar samt några nypor torkad chili. Dubbla plastpåsar, lite go massage och så skaka av. Grillat under lock blev det ljuvligt kött med mycket smak och lite sting av chilin. Till kokade vi fullkornspasta och så lagade vi en rattatuie eller snarare ratta-ture. (se recept på bloggen) Höjdare tyckte vuxna i familjen. Urk, blä och fy tyckte barnen. Starkt kött, gröna konstiga saker på, rött (dvs tomat) i såsen och BRUN pasta. Så nu ger jag upp. Jag ger mig liksom. Och fortsätter att intala mig att det är en fas.

Vi njöt i alla fall. Och det blev goda lunchlådor. Vill man lyxa helt så kan man ju bara äta ratta-ture med lamm och smulad fetaost över hela härligheten. garnera med en färsk kvist rosmarin och det är rena rama lyxmaten!

Kommentarer
Postat av: Ayla

Usch, jag minns den perioden med barnen! Det var verkligen inte skoj. Men jag lovar dig, det är verkligen en period! Sen kan den perioden vara olika länge för olika barn. Men helt plötsligt en dag så säger de men mamma, varför har vi ingen ädelost (eller vad det nu är) till det där goda köttet :) håll ut!

2008-09-02 @ 09:04:08
URL: http://veckansmiddag.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0