Dillkött

Jag är ju en förespråkare för husmanskost. Rejäl mat, kött och sås och potatis, ja tack. I alla fall i bland. Och dit hör dillkött. Mört, kokt kött med potatis och en sås full av färsk dill, en höjdare! Gärna kokta morötter till om jag får bestämma, men det är inget måste *L*. Hos oss gör vi en vanlig vit sås utan ättika och nu vrider sig nog de rena klassikerna i plågor, men det är en smaksak. Vill man ha den typiska syrliga smaken, i med ättikan, vill man inte? Låt bli!  Jag vill inte så vi låter bli,  men jag gör min sås på buljong från köttkoket och vispgrädde. Och massor av dill och en tydlig smak av vitpeppar ska det vara i min bok, då är jag nöjd och i denna fråga även familjen.
Jag brukar koka dillkött på det köttet som är på extrapris, men förslagsvis så kan man använda högrev, märgpipa eller bringa. Benfritt helst. Det är långsam mat, men den sköter sig själv, så det är faktiskt inget jobigt, och perfekt för en söndag, huset fylls av dofter och man hinner göra massor av andra saker. 

Dillkött för 6 personer eller kanske 4 hungriga och en matlåda

ca 1 kg benfritt nötkött eller 1,5 kg med ben
vatten
1,5 tsk salt per liter vatten
1-2 morötter
1 stjälk selleri
1 stor gul lök
1 lagerlad
10 hela korn vitpeppar

Skölj av köttet och lägg i en trång gryta. Häll på vatten så att det tcäker köttet, mät det så att du kan avpassa saltmängden. ta upp köttet. Salta vattnet.
Koka upp vattnet och lägg ner köttet i det kokande vattnet, gärna med en köttermometer instucket. Skumma av ytan.
Lägg ner skalad morot i bitar, sellerin i bitar och löken skuren i 4 delar. Lägg ner lagerblad och pepparkorn och koka köttet, men inte allt för häftigt i drygt en timme, ev 1,5 h eller tills temperaturen är 85-90 grader. Om vattnet kokar bort, fyll på lite så att det täcker.
låt köttet vila i 10 minuter i lagen. Gör en sås, se vanlig redning och späd med kokvatten och grädde, jag använder 3 dl grädde och 3 dl kokspad knappt till 3 msk mjöl. Men det kan vara smaksak, det kan gå åt mindre eller mer vätska. man kan göra på enbart mjölk, men då tappar man lite av smaken tycker jag.
Smaka av såsen med salt, peppar, ev ättika och rör ner rejält med finskuren färsk dill och servera med kokt potatis.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0