Sirapskakor

image14

Dessa kakor är våra absoluta favoriter. Snabbt och lätt och det blir många så att man kan spara lite också... Till vuxna är det super att skära i smala, smala och långa kakor och sedan dippa dem i Kesella citrus. Farligt gott! Men gissa om man blir poppis om man bjuder på det...

Dessutom är det kanon att baka med barnen, det går fort nog för otåliga barn, de kan vara med att mäta upp, att trycka ut degen på plåten och om man har en pizzaskärare så kan de hjälpa till att skära kakorna också!


200 g margarin

2, 5 dl socker

2 msk vaniljsocker

3 msk ljus sirap

2 tsk bakpulver

4,5 dl vetemjöl

Jag öser ner allt i en bunke och kör i min Kitchen Aid, innan körde jag med degkrokar på elvispen. Givet vis kan man röra smör och socker för hand först och sedan hälla i resten också.

Dela degen i 4 delar och gör korvar som läggs på plåt med bakplåtspapper, 2 på varje. Platta till dem ordentligt och grädda i 175 grader i ca 15 min. Skär dem VARMA i sneda kakor med vass kniv eller pizzahjul. Om du tycker att korven/plattan blir för bred, dela den på längden också när du skär, det är efter smak.

Låt svalna på plåten.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0