sherrydessert

Så heter den i original. En slags parfait gjord på grädde och maräng... det låter halvläskigt, fett, sött och galet. Men jäklar så gott! Pinsamt nog kan jag äta en hel alldeles själv *rodnar* men det är en bra dessert, lätt att göra och om man har en form i silikon så är det rena drömmen, då får man loss den ännu snyggare! Om vi ska ha gäster så gör jag i min röda kransform av silikon och så fyller jag hålet i miten med färsk frisk frukt och har en fruktsallad till. Åååå gud vad sugen jag blir nu. Föresten, sherry är inte den enda smaksättningen man kan ha, Kahlua är också gott, min favorit, lite Frangelico eller Galliano eller varför inte amaretto? Möjligheterna är oändliga! Sist hade jag en fruktsallad på jordgubbar och mango. Nu på hösten kan man ju göra på amaretto och fylla hålet med färska urkärnade plommon!

I alla fall: lagom till en mig eller 4 normala personer:
Vispa 3 dl grädde hårt men inte grynigt
Smula ner 1/2 påse maränger, lite fina lite grova bitar
Häll på 1/2 dl sherry eller annan sprit. Amaretto är ganska stark så ta inte fullt en halv dl, bara nästan.
Rör snabbt ihop och häll i en form, bunke, vad du har till hands. Täck med plastfolie och in i frysen minst 4 h. Ya ut 5 min innan servering och stjälp upp. Om den inte lossnar, spola formen med lite ljummet vatten och försök igen. Servera med frukt och smaska. Eller ät som den är.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0