Plommon, grannar och barndom

image21
Idag tog jag äntligen mod till mig och gick över till grannen för att fråga om jag kunde få köpa lite plommon. Flera av husen runt oss har fantastiska plommonträd som nästan böjer sig till marken av tynden från frukten. Många plockar, jag ser hur det försvinner, men ett par har massor kvar. Dit gick jag med mitt allra finaste uppträdande och bad om nåd... Och visst fick jag plocka lite. Jag älskar plommon!
Och vad är då planen? Jo, paj. Kaka, äta färska och bara njuta. Så idag har jag frossat och nu också bakat.
Som barn var jag utrustad med en kusin till min mamma, ett rekordeligt fruntimmer som jag hade glädjen att få husera hos då coh då. Där fick jag mitt intresse för mat, min första gurndträning i ett kök och massor av inspiration. I Sivans pärm bläddrade jag blans Hemmets journals bästa kakor, Allers middagstips och Ica Kurirens sylt och saft. När magen kurrade så tittade jag bedjande på Siv och hon nickade. I hennes kök fanns bara en enda regel: gör vad du vill, bara du städar upp efterråt!
Vad jag har trixat och fixat där. Räkfyllda peti chouer när jag var 10, Mariabollar till kaffet, Helenabakelser till jul och köttfärssås när jag var 8...
Bland hennes recept finns denna paj med plommon, lika käck och god som Sivan! Och nu har jag frysen full!
Receptet räcker till en normalstor pajform eller två mellanstora aluminiumformar att frysa i. Bara att välja!

Smält 175 g margarin
ta av från värmen och rör ner
1 krm salt
1 dl socker
3 dl vetemjöl
1/2 tsk bakpulver
Ta 2/3 av degen och tryck ut i botten på en pajform
Halvera och kärna ur plommon och lägg på degen med den runda sidan upp.
Smula över resten av degen och grädda i ca 225 g ca 15 min
Låt svalna och ät med vaniljglass eller vaniljsås
image22

Massor av goda pajer till alla höstens spontana fikastunder!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0