Muffins med citron och vallmo

image12

OBS! Jag har gräddat mina lite för länge, de ska INTE ha så här mycket färg, alltså, följ tidsangivelsen, annars blir de lite torra :(

När jag ska skriva en tenta så är det en tradition för mig att först ta mig en frukost på The Espresso House. Denna vecka var inget undantag så alltså satt jag där och tyckte extremt synd om mig själv. Så synd att jag ville ha något extra gott. Valet föll på en minimuffins och det blev en smakupplevelse kan jag säga. Citron och vallmofrön! Hur gott som helst! Jag hade kunnat ära 10 st! Men istället så gick jag hem och trixade i köket och bakade egna istället! Så nu har jag en hög i frysen till de där tillfällena då jag vill ha något extra gott!


Man behöver två skålar och en slev, ingen visp här och ingen köksmaskin....

Blanda i en skål:

5 dl vetemjöl

2 dl socker

0,5 tsk salt

1 tsk vaniljsocker

2 tsk bakpulver

1 full kryddburk (valfritt märke) blå vallmofrön

Rivet skal från en väl tvättad citron


I den andra bunken blandas:

1 stort ägg som rörs sönder med sleven

150 g smält margarin

2,5 dl mjölk

2 msk citronsaft (man kan nog ta lite mindre, men jag vill ha lite sting)


Rör nu ner den torra blandningen i värskan med sleven, det SKA vara lite klumpigt så arbeta inte för mycket!

Sedan kan man välja om man vill ha muffinsformar, bullformar eller stora amerikanska formar... Men om man inte har en muffinspanna och vill ha papperformar så ta dubbla så att inte smeten smiter!!! Kan dock faktiskt rekommendera ICAS egna muffinsformar som är av papper med lite kraftigare och mer stabila. Inte så snygga kanske, men bra.

Klicka en rejäl sked smet i varje form, om du har en muffinspanna, fyll då formen för då kan de pösa upp jättefint!

Grädda i 190 grader i ca 20 min. Jag lärde mig att de ska inte få så mycket färg, så max 25 min, jag bakade mina på gränsen till för länge...

Låt svalna utan handduk så behåller de sin fina yta!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0