Matsedel 3

Jag försöker att variera mig lite när jag bestämmer vad vi ska äta under veckan, men ibland blir det ändå lite tjatigt. Med ny inspiration från Fröken Grön så blir det kanske lite mer årstidsinflurerat och med mer grönsaker. I alla fall roligare sallader...

Min tanke är också att med fler och fler recept från mig och alla era egna favoriträtter så ska det bli lättare för alla att själva skriva en matsedel för veckan.

Detta är i alla fall vad som tår på menyn hos oss i veckan:


Måndag: Ost- och skinkpaj med sallad

Tisdag: Ratta-Ture (ratatuie?) med pasta oliver och feta

Onsdag: Fiskpinnar, ugnsgrönsaker och kall sås

Torsdag: Falukorv med potatis och palsternacksmos

Fredag: Fylld färsbiff med ugnspotatis

Lördag: Festmat (vi ska ha gäster och vd vi ska ha då är inte bestämt ännu) men jag lägger ut ett recept på "flygande drakens kyckling med ris också

Söndag: Minestronesoppa med bröd


Här behövs margarin, massa ost till både pajskal och fyllning och då kan man välja om man vill vara ekonomisk och köpa billig ost att riva själv eller färdigriven. Oavsett, ta gärna en lite mer smakrik ost. Skinka, då brukar jag köpa storpack påläggsskinka som jag strimlar ner och lägger i portionspåsar i frysen att ha till paj, soppa eller pizza tex. Blandad sallad, vad man gillar, palsternackor, morötter, paprika, lök, potatis, squash, aubergin och tomater behövs också till veckan. Oliver, fetaost (helt frivilligt, Ratta-Ture är gott ändå!) falukorv bör finnas kvar sedan förra veckan, fiskpinnar är alltid bra att ha hemma ( i alla fall när mina ban får bestämma) nötfärs och den fyllning du vill ha. Vi varierar mellan cantadoue fyra sorters peppar, mozzarella för en mildare smak eller gorgonzola. Till flygande drakar behövs kyckling, portvin, färska champinjoner, kelda (både till grytan och pajen) och så soppasta och mer av skinkan till minestronen.

Jag tror att det var allt?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0