Matsedel 2

Så har en vecka gått. Så som ni kanske nu börjar märka så finns det ett mönster i mina matsedlar... soppa på tisdag och söndag, fisk på onsdag och extra god (?) och lite mer tidskrävande mat på helgen. Att jag väljer att inte följa den gängse normen med tisdagsfisk och torsdagssoppa beror på att jag har barn som äter i skolmatsal och make som då och då äter i lunchmatsal och DÄR följer man den traditionen och hur kul är det då att komma hem och få fisk igen, soppa igen osv? Och dessutom är vi en soppälskande familj. Min tanke är lite att matsedlarna ska vara en inspiration, att det ska underlätta lite i vardagsplaneringen men att du själv väljer vd du vill äta! Jag har som mål att prova en ny rätt om inte varje så i alla fall varannan vecka. Detta för att vi liksom fastnade i favoritträsket, vi körde alla våra säkra kort om och om igen tills vi höll på att spy på dem. Inte så kul

Från och med nästa vecka gör jag ett litet test. I Gbg finns det ett företag som levererar frukt oh grön till dörren. Man prenumererar på en förutbestämd låda med ett innehåll som varierar vecka till vecka. Jag ser det som en utmaning. Snåltarmen i mig kan nämligen inte med att använda det som jag får hem och nu ska jag då se till att laga något på allt som finns i lådan! Ska bli så spännande!

Men kommande vecka så ser vår matsedel ut såhär:


Måndag: Piroger med köttfärs eller spenatfyllning

Tisdag: Bondsoppa

Onsdag: Kalles fiskgryta med potatis

Torsdag: Korv stroganoff med pasta

Fredag: Kycklingqueselada

Lördag: Kinainspirerad gryta med ris

Söndag: Bakad potatis med röra (och där bröt vi sopptrenden *S*)


Jag handlar en gång i veckan och den dagen så står jag en stund i köket och fryser in, skär upp och packar till alla kommande måltider. Då slipper jag det sedan. Och om någon annan i familjen är ansvarig för maten så är det klart, bara att ta fram påsen som det står bondsoppa på tex och se till att den tinar osv. Ett sätt att köpa sig tid i veckan. OCH att handla mer ekonomiskt.

Till denna vecka behövs jäst och mjöl hemma till ett bak men dessutom köper jag grönsaker till 2 omgångar sallad (både till pirogerna och till queseladan) Pirogerna behöver 600 g blandfärs, jag köper alltid många gula lökar, denna vecka totalt 6 st, det behövs minst 6 ägg hemma och chilipulver, curry och paprikapulver och gräddfil.

Fläskkött till soppan är lite valfritt, är an superlyxig så är ju så klart fläskfilé det bästa, men en skinkstek köper jag om det är bra pris och skär ner i både grytbitar för kommande rätt, dvs kinagrytan och dels till soppan eller så blir det färdigskivat skinkinanlår eller skinksnitzel, allt beror på pris. Total mängd som behövs denna vecka är ca 700 g. till grytan 400 g i strimlor eller tärningar och resten till soppan. Vanligt matris, paprika (3 st totalt denna veckan) och morot behövs. Falukorv, jag köper en stor och delar så har jag hemma till nästa gång, och pasta. Till fredagen behövs också tortillabröd, köp den storleken som passar i stekpannan, har man en stor stekpanna så ta den stora storleken annars den lite mindre. Tänk bara på att den mindre är lättare att vända... Tacosås, kycklingfärs och ost, antingen färdigriven taco-ost eller en smakrik ost at riva själv. Kycklingfärs är en hit, mager och jättegod, men ibland kan det vara svårt att hitta. Kolla där det finns färsk kyckling och i en större butik, jag åker numera alltid till vår ICA maxi för där finns det. Och när det finns fräsch färs (kan sorgligt nog också variera) så köper jag på mig och fryser. En förp är lagom till denna vecka. Om man gillar guacamole så köp en eller två avokado och är man som oss som gärna har guacamole även i bakpotatisen så köp fler! Dessutom behövs det 3 burkar creme fraisch och 2 pkt kelda. Frysta räkor, med eller utan skal, potatis till fisken och till bakningen och böngroddar på burk. En purjolök, ingefära (här går det lika bra med malen på burk om man inte vill ha färsk) och soya. Det var nog allt?!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0