Päron under knäckigt täcke

image46

Vem som kom på dennna ganska underliga variant av hur man tillagar frukter under smul borde ha en medalj. Fett, sött, mäktigt, härligt knapigt och väldigt gott! Allt som man kan begära. Mitt förslag är att man använder lättvispad grädde eller vaniljglass till grundar sig på att man KAN få förmycket av det goda... (läs: söta) En vaniljsås till gör att det nästan blir för häftigt ur socker-kicks-synpunkt! Men prova och ta gärna kokta äpplen, tex de som fick koka i överblivet vin... men färsk, hård frukt är inte så bra, det behöver vara något ganska mjukt!
OCH: när man tar ut hela härligheten ur ugnen så är täcket mjukt, det är okej, det blir knäckigt efter en stund! Ha lite tålamod bara!

1 burk päron (eller inkokta äpplen)
2 1/4 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
2 1/4 dl socker
100 g smält margarin eller 1 dl flytande
1 ägg

Häll av frukten och lägg i botten på en smord ugnsfast form. Lägg dem tätt ihop för man behöver få frukt ihop med täcket när man tar för sig!
Blanda mjöl, bakpulver och socker i en skål och knäck i ägget. Rör med en gaffel till något som liknar torrt, klumpigt smul. Fördela detta över frukten och ringla över margarinet. Placera i ugnen som är förvärmd till 200g i ca 20 min eller tills ytan är vackert gyllene. Låt svalna en aning och ät med valfritt tillbehör.

Som en kommentar så kan jag avslöja att min övriga familj inte är lika sockerkänslig som jag är och mumsar glatt i sig detta tillsammans med vaniljvisp... smaken är som baken...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0