Matsedel 7

Nu är det riktigt kallt och ruggit ute trots att solen skiner. Höstmat är vad som gäller och där ingår bla kålpudding i min bok! Har man nu dristat sig till att köpa ett gigantiskt kålhuvud så kan man ju passa på att laga kålsoppa också om man vill innom en snar framtid eller så gör man en god vitkålssallad på lite. Det börjar ävn närma sig Halloween och barnen vill gärna att vi ska fira detta på något sätt så jag har lovat att klura på lite spöklig mat. Jag är också sugen på lite mer rotgrönsaker men övriga familjen är lätt skeptisk, så i värsta fall så lagar jag till mig och gör massa goda luncher!


Måndag
: Kålpudding med kokt potatis och lingon
Behövs: Köttfärs, risgrynsgröt, potatis, sirap, lingon


 

Tisdag: Svampsoppa

Behövs: ca 200 g svamp, blandad eller champinjoner, 1 gul lök, svamp- eller grönsaksbuljong, grädde


 

Onsdag: Fiskpaket med kokt potatis eller potatismos och sallad

Behövs: Fisk, aluminiumfolie, potatis och tex kaviar, tomat, lök, svamp, majs, kryddor, fetasot om man gillar det, salsa om det känns lockande eller med andra ord; det du vill ha som smak på firren. sallad

Torsdag: Ungsstekt falukorv och ris

Behövs: Matris, falukorv, ost, paprika, äpple, lök, kelda, ketchup


Fredag
: Fredagsräkor i curry med baugett och sallad

Behövs: Skalade räkor, ca 200 g, grädde, lök, curry, slätbladig persilja, baugett, sallad (och kanske ett gott vin till?)


 

Lördag: Piacata på mitt sätt med smörig tomatsås och paprikaris
Behövs: Skinsnitzel, parmesanost, ägg, mjöl, passerade tomater i tetra, lök, vitlök, paprikapulver, ris, paprika i olika färger, basilika, smör


Söndag
: Tortelinisoppa

Behövs: Färsk tortellini (eller torkad) 200 g, röd paprika, rosmarin, mjölk, ädelost, buljong


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0