Matsedel 6

Ännu en vecka närmar sig med ett rasande tempo och äntligen ska jag vara ute i lite bättre tid med planeringen! Med hjälp av barnen har jag gjort upp vad som skall serveras under dessa dagar. Nu när hösten börjar närma sig så försöker jag att anpassa maten vi äter. Dels efter råvaror och dels efter temperatur. Det är inte riktigt lika lockande att äta en kall pastasallad på vintern som mitt i sommaren och en mustig gryta är inte fullt lika mumsigt mitt i heta sommaren. Tycker inte jag i alla fall. Men det gör man ju precis som man vill! Måndagens mat kan man utan problem förbereda helt på söndagen och ställa i kylen så att den bara är att slänga in i ugnen på måndagen när man kommer hem. Lite pasta och köttfärssås till lunch på söndagen och resten av köttfärsen med vissa tillägg går till herdepajen så var det fixat!
På söndagen har barnen önskat risgrynsgröt och det passar bra, koka extra så det blir över till kålpuddingen veckan efter!

Måndag: Herdepaj med sallad

Behövs: Köttfärs, svamp på burk eller färsk, 1 grön paprika, gul lök, morot, selleri, potatis, riven ost


Tisdag: Musselsoppa

Behövs: en burk musslor, 1 röd paprika, gul lök, selleri, potatis, bröd, grädde


Onsdag: Kokt fisk och äggsås, potatis och gröna ärtor

Behövs: Fisk, ägg, mjölk, potatis, ärtor

Torsdag: Risgratäng med skinka och sparris/majs

Behövs: Matris, kelda, rökt skinka i skivor, sparris, minimajs, ketchup


Fredag
: Hämtmat... man FÅR vara lat ibland!

Behövs: Lämplig restaurang man vill ha mat från :)


Lördag: Kycklingwok
Behövs: 2 kycklingfileer, äggnudlar, morot, brocoli, purjo, svamp, minimajs (rest fr torsdag) eller en påse wokgrönsaker, woksås, ris om man vill


Söndag
: Risgrynsgröt och smörgås

Behövs: Grötris, mjölk


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0